کوروش دوست‌شناس پس از اینکه جانشین حامد اسماعیلیون شد، درخواست قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی کانادا را مطرح کرده است
خانواده‌های داغدار سقوط هواپیمای اوکراینی به دست دو موشک سپاه، خواستار عمل دولت کانادا هستند.
در حالیکه تنها حکم و حرکت عملی در این راه توسط یک گروه از چهار خانواده در کانادا برداشته شده، و به گفته "شاهین مقدم" که یکی از این خانواده‌هاست، آنها پیشتر دو دادگاه در انتاریو را برده‌اند، دولت کانادا در دادگاه عالی انتاریو از پیشروی بیشتر این پرونده جلوگیری کرده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
تعمیرات خانه، آسفالت
 
خانواده‌های داغدار هواپیمای اوکراینی برای فردا که چهارمین سالگرد آن است چه می‌خواهند؟
در حالی که خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی به سوگ چهارمین سالگرد انهدام هواپیما می‌نشینند، دولت فدرال کانادا همچنان زیر فشار درخواست‌هاست. دو درخواست عمده این چهار خانواده یعنی غرامت‌خواهی توسط دولت کانادا متوقف شده، تروریستی شناخته شدن سپاه از ابتدا توسط دولت کانادا رد شده بود. "حامد اسماعیلیون" که مدتها سخنگوی تعداد زیادی از خانواده‌ها بود، یکی از کسانی بود که با تروریستی شناخته شدن سپاه مخالفت می‌کرد اما پس از استعفاء و اکنون که "کوروش دوست‌شناس" متصدی سمت او شده می‌گوید که این یکی از درخواست‌های خانواده‌ها شده است. امروز "دومینیک لوبران" وزیر امنیت کانادا گذاشته شدن سپاه در گروه‌های تروریستی را رد نکرد.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
اما از سوی دیگر گزارش رسمی دولت کانادا در سال ۲۰۲۱ می‌گوید که "سپاه هواپیمای مسافربری اوکراینی را پس از «شناسایی نادرست» توسط یک واحد پدافند هوایی به‌عنوان «هدف متخاصم» تصادفا سرنگون کرده است" و به همین دلیل مقامات ایمنی کانادا می‌گویند اگرچه ایران نتوانسته با شواهدی متقن آن را ثابت کند، اما با همین دستاویز در دادگاه عالی انتاریو جلوی پیشرفت پرونده چهار خانواده را گرفت. هواپیمای اوکراینی پنج روز پس از ترور سردار ایرانی قاسم سلیمانی توسط آمریکا، سرنگون شد. این اقدام آمریکا و ایران را به آستانه جنگ سوق داد و ایران یک سری حملات موشکی تلافی جویانه را علیه پرسنل آمریکایی مستقر در عراق انجام داد و سپاه می‌گوید پدافندش هواپیمای اوکراینی را با حمله آمریکا اشتباه گرفته است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
اما اکنون و پس از بیش از سه سال، سرانجام دوست‌شناس که سخنگوی "انجمن پرواز اوکراینی" شده می‌گوید: "کانادا باید راهی پیدا کند تا سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد". خانم "فروغ خادم" نامزد دوست‌شناس بر اثر سرنگونی هواپیمای اوکراینی درگذشته است. این انجمن بارها در گروه چهار خانواده در مورد راهبری پرونده‌ها گفتگوی ناموفقی داشته‌اند و انجمن از پرونده چهار خانواده حمایت نکرده است. اما انجمن می‌گوید سرانجام در ۲۹ ژوئن امسال حامد اسماعیلیون با همراهی کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا این پرونده را به دیوان بین‌المللی دادگستری فرستاده است. این در حالی‌ست که هم شاهین مقدم و هم "محمود علیزاده طباطبایی" که وکیل چند خانواده داغدار است می‌گویند که این پرونده به دیوان عالی کشوری که دیوان داوری محل رسیدگی شکایات دولت‌ها علیه یکدیگر است که تصمیم حقوقی می‌گیرد و به دعوای اشخاص رسیدگی نمی‌کند رفته و نه کیفری. آنها می‌گویند این دادگاه لاهه مرجع صالح به رسیدگی نیست و اگر هم در آن به پرونده رسیدگی شود، کیفری نخواهد بود. بجز این دو گروه، یک گروه دیگر از خانواده‌های داغدار که اکثرا در ایران هستند نیز تشکیل شده است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
 
دولت کانادا چه می‌گوید
اتاوا نیروی قدس که شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مسئول عملیات فراسرزمینی است را در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی کرده است. اما دولت لیبرال ترودو سال‌هاست در برابر درخواست‌های محافظه‌کاران و گروه چهار خانواده برای معرفی کامل سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی مقاومت می‌کند. دولت کانادا به همراه حامد اسماعیلیون در گذشته استدلال کرده بودند که گذاشتن سپاه در لیست تروریستی یک رویکرد بی‌پرده خواهد بود که می‌تواند بر افراد سطح پایینی که مجبور بودند خدمت اجباری سربازی را در این نیروی بگذرانند، تاثیر بگذارد. به همین عنوان "شان فریزر" وزیر مهاجرت سابق دولت کانادا قانونی را تصویب کرد که با آن کانادا می‌تواند جلوی ورود مقامات حکومت جمهوری اسلامی به کانادا را بگیرد، اموال آنها را مصادره کند، و یا آنها را اخراج نماید. کانادا می‌گوید تاکنون از این قانون دو با استفاده کرده و نه تنها جلوی ورود ده‌ها تن از مقامات جمهوری اسلامی را اخیرا گرفته، بلکه در حال اخراج برخی دیگر از آنها نیز هست.
سازمان "سیا" آمریکا می‌گوید سربازان وظیفه بیش از ۵۰% نیروی سپاه پاسداران را تشکیل می‌دهند، اما "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا این نیرو را در سال ۲۰۱۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی گذاشت و "جو بایدن" رئیس جمهور کنونی نیز آن را حفظ کرد. آمریکا تنها کشور مهمی‌ست که سپاه را در لیست تروریستی خود گذاشته است. برخی از ایرانیان می‌گویند در ابتدای اجرای این قانون برای ورود به آمریکا مشکل داشته‌اند.
بنا به گزارش "سی‌بی‌سی" و مصاحبه با "لیا وست" دانشیار دانشگاه کارلتون که حقوق امنیت ملی تدریس می‌کند، لیا چنین گفته که قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، اکنون، تا حد زیادی نمادین است که حتی می‌تواند با قوانین کانادا مغایرت داشته باشد و سپس می‌افزاید: "اگر بنا نبود که نیروی نظامی یک کشور در لیست تروریستی کانادا قرار گیرد، نیروی قدس نیز نمی‌بایست داخل این لیست قرار می‌گرفت. از طرف دیگر لیست کردن نیروی رسمی نظامی یک کشور، حداقل به طور قانونی، بسیار دشوار است".

بیشتر بخوانید:

ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

پوشش کامل خبری پرواز اوکراینی را اینجا بخوانید

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, January 7, 2024 - 19:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به