روف‌تاپ پکیج تمام اجزای گرمایشی و سرمایشی را در یک یونیت جای می‌دهد که روی سقف قرار دارد
روف‌تاپ‌ها دستگاه‌های گرمایشی و یا سرمایشی برای واحد‌های تجاری هستند که معمولا بر روی بام نصب می‌گردند و هوای بیرونی را تمیز و فیلتر می‌کنند و با استفاده از کویل‌های گرمایشی یا سرمایشی به دمای مطلوب رسانده و در کانال‌های موجود در ساختمان توزیع می‌نمایند. بنابراین روف‌تاپ پکیج یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی می‌باشد. در این مقاله سعی می‌کنم این سیستم را به طور کلی تشریح نمایم.
نمای کلی روفتاپ پکیج
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
روفتاپ پکیج چیست؟
روف‌تاپ پکیج یکی از انواع سیستم تهویه مطبوع است که برای سرمایش و گرمایش منازل یا دفاتر یا سالن‌ها از آن استفاده می‌شود. علت نام‌گذاری روف‌تاپ پکیج به این شیوه به این دلیل است که روف‌تاپ پکیج‌ها در پشت‌بام نصب می‌شوند و تمام اجزای تهویه شامل کویل اواپراتور‌، فن، کمپرسور و کندانسور هوایی در یک کابین مجتمع می‌شوند که "یونیت پکیج" نیز نامگذاری می‌شود.
این سیستم تهویه مطبوع همانطور که در مقالات قبل توضیح دادم متفاوت از سیستم "اسپلیت" عمل می‌کند. اسپلیپت‌ها (کولر‌های گازی) عموما در منازل مسکونی استفاده می‌شوند و در آن‌ها کویل اواپراتور و فن از کمپرسور و کندانسور جدا هستند و این دو واحد را به ترتیب در داخل و بیرون ساختمان قرار می‌گیرند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

اجزای اصلی روف‌تاپ
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
به طور کلی روف‌تاپ پکیج شامل یک بدنه اصلی و کانال‌های متصل به آن بوده که بدنه اصلی پکیج‌های پشت بامی به تناسب نوع عملکرد از چند بخش تشکیل شده است که هرکدام از این بخش‌ها اجزای مخصوص به خود را دارند اجزای اصلی روف‌تاپ پکیج‌ها عبارتند از:
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
  • دمپر و تنظیم‌کننده جریان هوای ورودی
  • فیلتر‌ها
  • کویل‌های گرمایش و سرمایش
  • فن و الکترو‌موتور
  • واحد کندانسینگ(چگالش)
  • بدنه و کابین
 
بخش اول مربوط به دریچه‌های ورودی و خروجی هوا می‌شود که بر روی بدنه پکیج تعبیه شده‌اند. بالای دریچه ورودی هوای تازه، قاب پوششی تعبیه شده است که برای حفظ محیط داخلی پکیج از شرایط نامناسب اطراف کاربرد دارد.
بخش دوم مربوط به دمپرهای هوا است که داخل روف‌تاپ پکیج قرار دارند. این دمپر‌ها وظیفه کنترل جریان هوای ورودی و برگشتی به داخل کابین را دارند، البته باید توجه داشت که این دمپر‌ها در تمام مدل‌های روف‌تاپ به یک صورت نیستند.
بخش سوم مربوط به صفحات فیلتر است که برای حذف ذرات و آلودگی‌های موجود در هوای ورودی و برگشتی ساختمان به پکیج به کار می‌روند.
بخش چهارم شامل کویل‌های سرمایش و گرمایش است که کویل سرمایش طبق چرخه ترمودینامیکی توسط لوله‌های مسی با کمپرسور در ارتباط بوده اما کویل گرمایشی معمولا به وسیله احتراق گاز شهری ایجاد گرما می‌کنند و یا توسط لوله‌هایی به پکیج گرمایشی یا موتورخانه مرکزی متصل می‌شوند.
بخش پنجم شامل فن و الکتروموتور برای به جریان انداختن هوای تهویه شده در ساختمان است.
بخش ششم شامل کمپرسور، کندانسور، سیستم‌های کنترلی، فن کندانسور، شیر فشار شکن و … می‌باشد.
بخش هفتم خارج از محفظه روف‌تاپ پکیج است و حاوی کانال‌ها و دمپرها و دریچه‌ها و ترموستات است که بیرون از پکیج قرار دارند و وظیفه انتقال و کنترل هوای بین دستگاه تهویه مطبوع و محیط داخلی ساختمان را برعهده دارند. روف‌تاپ پکیج‌ها با دو کانال متفاوت در ارتباط هستند. یک کانال که هوای گرم و یا سرد شده را به داخل ساختمان انتقال می‌دهد و کانال دیگری که مخصوص هوای برگشتی است که هوای ساختمان را وارد محفظه روف‌تاپ پکیج می‌کند.
قسمت‌هایی که در بالا ذکر شد هرکدام ساختمان مجزایی دارند و تقریبا در تمامی روف‌تاپ پکیج‌ها به چشم می‌خورند اما بعضی از قسمت‌ها در بعضی روف‌تاپ پکیج‌ها وجود دارند، مانند بخش رطوبت‌زنی و کنترل کیفیت هوا.
روف‌تاپ پکیج چگونه کار میکند؟
در یک روف‌تاپ پکیج معمولی، کمپرسور در انتهای کابین قرار می‌گیرد و کویل‌های کندانسور در اطراف آن یا در نزدیکی آن جاسازی می‌شوند. مبرد کم فشار و سرد به شکل گاز وارد کمپرسور می‌شود که کمپرسور آن را به شکل یک گاز گرم و فشار بالا ، فشرده می‌کند و سپس مبرد به سمت کندانسور هوایی جریان می‌یابد. ماده مبرد در کندانسور، حرارت خود را از دست می‌دهد و فین‌های فلزی روی کویل‌های کندانسور باعث می‌شوند که انتقال حرارت بین مبرد و هوا بهتر صورت گیرد که البته فن کندانسور با ایجاد جریان هوای اجباری باعث می‌شود انتقال حرارت پیوسته صورت گیرد و همچنین هوای گرم شده از واحد خارج شود.
در روف‌تاپ پکیج ها‌، مایع مبرد پس از خروج از کندانسور از شیر انبساط گذر کرده و فشار آن کاهش می‌یابد و وارد کویل‌های اواپراتور می‌شود. در اواپراتور، مبرد مایع به دلیل سرد بودن از هوای وارد شده به پکیج ، از آن گرما می‌گیرد و هوا را خنک کرده و تغییر فاز از مایع به گاز در مبرد اتفاق می‌افتد. سپس ماده مبرد جهت افزایش فشار دوباره وارد کمپرسور می‌شود و این چرخه به طور مداوم تکرار می‌شود تا دمای بخش‌های مختلف ساختمان به دمای تنظیم شده بر روی ترموستات برسد.
برخی از انواع روف‌تاپ پکیج‌ها علاوه بر تامین بار سرمایشی، بار گرمایشی ساختمان را نیز تامین می‌کنند. این پکیج‌های پشت بامی که هم برای گرمایش و هم برای سرمایش استفاده می‌شوند، می‌توانند بار گرمایشی را توسط یک کویل حرارتی تامین کنند. این کویل حرارتی می‌تواند گرمای خود را از سوزاندن گاز طبیعی، پروپان، موتورخانه مرکزی، هیتر برقی و ...  تامین کنند. در این حالت هوای ورودی به پکیج پشت بامی گرم شده و به وسیله فن به ساختمان انتقال می‌یابد.
در سیستم تهویه مطبوع از نوع روف‌تاپ پکیج چهار دریچه وجود دارد که یکی از این درجه‌ها مربوط به هوای تهویه شده ارسالی به ساختمان، دیگری مربوط به هوای تازه ورودی به محفظه پکیج پشت بامی است، سومین دریچه مربوط به هوای برگشتی از ساختمان به داخل محفظه پکیج و دریچه چهارم نیز برای خروج هوای برگشتی از محفظه پکیج است که در مواقع لزوم استفاده می‌شود.
هنگامی که برای استفاده از سیستم تهویه مطبوع روف‌تاپ پکیج، ترموستات روی دمای مورد نظر تنظیم می‌گردد با این عمل در واقع به سیستم تهویه مطبوع این فرمان داده می‌شود که تا رسیدن دمای هوای تهویه شده به دمای تنظیمی در ترموستات به عملکرد خود ادامه دهد.
در صورتی که برای تهویه هوای ساختمان نیاز به صد درصد هوای تازه باشد می‌توان دمپر دریچه هوای برگشتی را بسته نگه داشت یا در صورت باز بودن آن، باید تمام هوای برگشتی وارد شده به محفظه را از طریق دریچه خروج هوای برگشتی از محفظه خارج نمود.
برای اختلاط هوای تازه با هوای برگشتی جهت کاهش مصرف انرژی در روف‌تاپ پکیج‌ها می‌توان دریچه ورودی هوای برگشتی را باز نمود و با تنظیم دریچه خروجی هوای برگشتی درصد اختلاط هوای تازه با هوای برگشتی در روف‌تاپ پکیج را مشخص کرد. در این حالت هوای برگشتی اجازه ورود به روف‌تاپ پکیج را دارد اما قسمتی از آن تهویه شده و قسمتی هم به سمت خروجی هوای برگشت هدایت می‌گردد. در این صورت دمپرهای هوای برگشت و خروجی هوای برگشت نیمه باز می‌مانند. این روش باعث می‌شود که مصرف انرژی کمتر شود چون هوای برگشتی تقریبا در همان دمای مد نظر قرار دارد.
نکاتی در مورد نصب و تعمیر روف‌تاپ پکیج
برای استفاده از روف‌تاپ پکیج ابتدا باید بهترین مکان برای نصب آن انتخاب شود، سپس متناسب با مکان آن، کانال‌کشی و منطقه‌بندی مربوطه صورت گیرد و سعی شود تا جایی که امکان دارد محل نصب پکیج پشت بامی نسبت به بخش های مختلف ساختمان متقارن باشد.
با وجود مزایای عالی سیستم روف‌تاپ پکیج، این نوع از سیستم تهویه مطبوع نیاز به مراقبت‌های دوره‌ای منظم دارد که این امر باعث افزایش کارایی آن می‌شود.
مقایسه مزایا و معایب روفتاپ پکیجها
مزایای روف‌تاپ پکیج‌ها
هزینه نصب کم
بدلیل اینکه کلیه تاسیسات و تجهیزات روف‌تاپ پکیج به جز کانال‌ها در داخل محفظه اصلی آن قرار دارد نصب این سیستم در پشت بام بسیار ساده‌تر و کم هزینه‌تر از سایر تجهیزات تهویه مطبوع است.
انعطاف پذیری
سیستم تهویه مطبوع پشت بامی از لحاظ طراحی و ظرفیت سرمایشی و گرمایشی بسیار انعطاف‌پذیر است چرا که اگر فضای تحت کنترل سیستم گسترش یابد و یا باز طراحی گردد، می‌توان تعداد روف‌تاپ پکیج‌ها را اضافه یا کم نمود و علاوه بر آن می‌توان بسته به بار گرمایشی و سرمایشی مورد نیاز ساختمان، واحدهای مختلف روف‌تاپ پکیج را در موقعیت‌های مختلف توزیع کرد.
آلودگی صوتی کمتر
در حالی که بسیاری از واحدهای تهویه مدرن از نسل‌های گذشته خود کم سر و صداتر هستند، باز هم سر و صدای آنها قابل تشخیص است. اما در سیستم روف‌تاپ پکیج، سر و صدا در محدوده شنوایی نیست و ساختمان ساکت‌تر به نظر می‌رسد.
صرفه‌جویی در فضا
روف‌تاپ پکیج تمام اجزای گرمایشی و سرمایشی را در یک یونیت جای می‌دهد که روی سقف قرار دارد و محوطه اطراف ساختمان را اشغال نمی‌کند. همچنین تاثیری بر روی نما و زیبایی ساختمان ندارد.
بهبود عملکرد هوای داخلی
روف‌تاپ پکیج‌های تجاری در کاهش مصرف انرژی عملکرد مناسبی دارند برای مثال آنهایی که کنترل حجم هوای متغیر دارند، با تامین هوای مورد نیاز با جریان متغیر که توسط فن دور متغیر ایجاد می‌شود در مصرف انرژی صرفه‌جویی دارد همچنین در این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع از چرخ حرارتی یا چرخ بازیابی انرژی برای کاهش بار سیستم استفاده می‌شود، به طور مثال در تابستان رطوبت و گرمای هوای تازه را با سرما و خشکی هوای برگشتی می‌گیرد. همچنین سیستم ترموستات می‌تواند عملیات روف‌تاپ پکیج را متناسب با تغییرات فصلی تنظیم کند.
استفاده از هوای تازه
با قابلیت هواسازی روف‌تاپ پکیج‌ها، می‌توان از هوای محیط بیرون برای ایجاد هوایی تازه، تمیز و مطبوع در داخل استفاده نمود. هوا توسط فیلترها تمیز می‌شود.
سهولت تعمیر و نگهداری
واحدهای گرمایشی و سرمایشی روف‌تاپ پکیج‌ها به حداقل سالی یک بار بازرسی و تعمیرات توسط افراد متخصص نیاز دارند و معمولا هنگام تعمیرات و نگهداری هم نیازی به ورود تعمیرکار به داخل ساختمان نیست.
 
معایب روف تاپ پکیج ها
وزن زیاد پکیج
بدلیل بالا بودن بار اعمال شده از طرف پکیج به سازه ساختمان برای تعیین موقعیت دقیق روف‌تاپ پکیج نیاز به مشورت با مهندس سازه ساختمان است.
تک منطقهای بودن
روف‌تاپ پکیج‌ها معمولا تک منطقه‌ای هستند که انعطاف دمایی در اتاق‌ها را کم می‌کند، مگر آنکه کانال‌ها خود با دمپر، منطقه‌بندی شده باشند.
در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی می‌توانید با من تماس بگیرید.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, March 13, 2019 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به