اگر شما هم طرفدار گرما نیستید، با خواندن این گزارش بهترین راه برای خنک ماندن در فصل گرما، قبل از شروع آن را انتخاب کنید
هرچه به فصل گرما نزدیک‌تر می‌شویم، یکی از دغدغه‌های ذهنی اهالی خانه، خنک کردن هوای منزل و فرار از گرما است. سیستم‌های مکانیکی سرمایشی و گرمایشی مثل شریان‌های حیاتی یک ساختمان می‌مانند و ساختمان بدون این سیستم‌ها مثل انسانی است که گردش خون نداشته باشد. خنک‌کننده‌ها را می‌توان از دو جنبه مختلف بررسی کرد. خنک‌کننده‌هایی که به صورت مرکزی کار می‌کنند و خنک‌کننده‌هایی که به صورت مستقل برای هر اتاق کار می‌کنند. اگر شما هم طرفدار گرما نیستید، با خواندن این گزارش بهترین راه برای خنک ماندن در فصل گرما، قبل از شروع آن را انتخاب کنید.

خنک‌کننده‌های مرکزی
زمانی که از یک دستگاه خنک کننده برای یک زیر بنای کلی استفاده می‌کنیم، یعنی سراغ خنک‌کننده‌های مرکزی رفته‌ایم. حالا فرقی نمی‌کند برای یک ساختمان ۱۰ طبقه باشد یا یک ساختمان ویلایی. از مزایای این سیستم کاهش مصرف انرژی است. همچنین استفاده از تجهیزات کم‌تر، سرویس و نگه‌داری از سیستم را راحت‌تر خواهد کرد. به عنوان مثال استفاده از یک پمپ به جای ده پمپ مستقل در هر واحد، رسیدگی به آن را راحت‌تر خواهد کرد.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
تعمیرات خانه، آسفالت
خنک‌کننده‌های مرکزی یا به اصطلاح "سنترال ایر‌کاندیشن"، بر اساس نوع انرژی مصرفی به دو گروه برقی و گازی تقسیم می‌شوند. چیلرهای تراکمی که مکانیزم آن‌ها مثل عملکرد یخچال است در ظرفیت بزرگتر و چیلرهای جذبی که با گاز شهری و یا سوخت فسیلی کار می‌کنند، برای خنک کردن از حرارت استفاده می‌کنند. اصول کار چیلرهای جذبی مثل یخچال‌های نفتی در قدیم است که زیر آنها حرارت روشن می‌شده و در قسمت بالا از آن سرما می‌گرفتند.
 
خنک‌کننده‌های مستقل
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
دستگاه‌های خنک‌کننده‌ای که مستقل برای هر واحد کار می‌کنند، به طور عمده برقی هستند. تجربه نشان داده است که استفاده از دستگاه‌های گازسوز به صورت مستقل برای واحدها نتیجه بخش نیست. خنک‌کننده‌های مستقل را می‌توان بر اساس نوع سیالی که از داخل واحد، گرما را می‌گیرد و به فضای بیرون انتقال می‌دهد دو دسته آبی و گازی تقسیم ‌کنیم. البته در کنار این دو دسته می‌توان به سیستم های خنک کننده تبخیری و یا همان کولر آبی مورد استفاده در ایران هم اشاره‌ای داشت.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
‌کولر آبی یک سیستم خیلی قابل اطمینان برای منزل است. این سیستم مناسب اقلیم‌های خشک و نیمه‌خشک است. کولر آبی بر خلاف ظاهر ساده‌اش که گاهی به عنوان یک سیستمی معمولی و قدیمی از آن یاد می‌شود، سیستمی است که در خیلی از نقاط جهان استفاده می‌شود. چون مصرف انرژی، هزینه نصب اولیه و هزینه تعمیر و نگه داری پایینی دارد و به متخصص هم احتیاج ندارد. کولر آبی از طریق ایجاد رطوبت هوا را خنک می‌کند و کولر آبی‌ای را خوب می‌دانند که رطوبت را به حالت اشباع رطوبت نسبی ۱۰۰ درصد نزدیک کند. اما همین رطوبت خروجی از معایب کولر آبی هم به حساب می‌آید، چون رطوبت، هوای خروجی را از محدوده آسایش خارج می‌کند‌ پس عملکرد این کولرها با حالت آسایش در تضاد هستند، چون از نظر رطوبت، هوا با رطوبت بین ۴۰ تا ۶۰ درصد‌، در محدوده آسایش قرار دارد. هرچه رطوبت کمتری داشته باشیم هوای مطبوع‌تری خواهیم داشت پس اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید، کولر آبی اصلا گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
 
سیستم‌های آبی (چیلرها)
در این سیستم‌ها آب توسط یک چیلر مرکزی خنک شده و به وسیله پمپ‌ها و لوله‌های مربوطه داخل فن‌کویل‌های هر واحد به گردش در می‌آیند. آب گردشی‌، گرما را به خود جذب‌ کرده و با خود به چیلر منتقل می‌نماید که بسته به نوع چیلر (‌آب-خنک و یا هوا-خنک)‌ توسط کندانسور هوایی و یا برج خنک‌کننده، به خارج منتقل می‌گردد. از این سیستم بیشتر در ساختمان‌های بلند مرتبه استفاده می‌شود.
 
سیستم‌های گازی
انواع دیگری از این خنک‌‌کننده‌ها که اسپیلیت هم در این دسته قرار می‌گیرد به جای آب‌، از گاز داخل آنها استفاده می‌شود که اصطلاحا به آن کولر گازی می‌گویند. البته این نوع کولرها با چیلرهای گازسوزی که قبلا گفته شد فرق می‌کنند. چیلر گازسوز، گاز شهری را به عنوان انرژی می‌سوزاند، اما در کولر گازی، سیالی که داخل لوله‌ها می‌گردد تا گرما را بگیرد و به بیرون انتقال دهد گاز مبرد است. نسل جدید این گازها با ترکیبات جدید، به لایه اوزون و محیط زیست صدمه کمتری می‌زنند. کولرهای گازی رطوبت هوا را کم می‌کنند و هوایی که رطوبت آن گرفته می‌شود هوای مطبوع‌تری خواهد بود.
کولرهای گازی که به صورت مستقل در منزل استفاده می‌شوند انواع مختلفی دارند، ازکولر گازی پنجره‌ای ساده گرفته تا کولر گازی‌های دو تکه و کولر گازی‌هایی که با موتور دور متغیر کار می‌کند که آن‌ها را تحت عنوان کولر گازی‌های اینورتر می‌شناسیم. موتور کولرهای گازی‌ اینورتر با دور ثابت کار نمی‌کنند و بسته به میزان دما و حرارت محل، تغییر می‌کنند و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.
حالا که کمی با سیستم‌های سرمایشی آشنا شدید به بحث آمادگی برای فصل گرما بپردازیم.
در صورتی که از ابزار، مواد، تخصص و تجربه لازم برای سرویس دستگاه خود برخوردار نیستید لطفا کار را به کاردان بسپارید، البته عمر دست خداست!
‌مجموع پنج عمل اصلی که قبل از راه اندازی دستگاه کولر خود باید انجام دهید
1) شستشو و یا تعویض فیلتر دستگاه
این ساده‌ترین و مهم‌ترین گام است. شستن یا جایگزین کردن‌ فیلتر هوا، متناسب با وضعیت و نوع دستگاه است اگر این کار را نکنید، کارایی دستگاه خود را کاهش داده‌اید و در بعضی موارد با این کار کمک می‌کنید تا تعویض زود هنگامی داشته باشید و یا پول بیشتری برای برق پرداخت کنید.
تعویض به موقع فیلتر کمک می‌کند تا واحد تبخیر‌کننده کار خود را با کمترین مشکل انجام دهد. شیلنگ خروجی از دستگاه را از لحاظ خرابی، گرفتگی و پارگی چک کنید.  
2) کویل کندانسور را پاک کنید
یک دستگاه کندانسور مرکزی تهویه مطبوع، معمولا در خارج از منزل قرار دارد، یک فن بزرگ به همراه یک جعبه فلزی است که مشبک به نظر می‌رسد و معمولا در طول زمستان حاوی برگ و خاک می‌گردد، شستشوی این قسمت با مواد مخصوص‌ باعث بالا رفتن بازدهی دستگاه می‌گردد.
در حین تمیز کردن این دستگاه توجه ویژه‌ای به فن و کمپرسور داشته باشید تا سطحی تمیز و پاک داشته باشند .فین‌های مسدود شده را با ابزار مخصوص باز کنید تا جریان هوای بهتری داشته باشید. از ریختن مستقیم آب بر روی مدارات برقی جدا خودداری کنید. برق دستگاه قبل از انجام هر کاری باید قطع شود. گاهی لازم می‌شود برای شستشوی دستگاه از داخل به بیرون اقدام کنید.
در قسمت برقی دستگاه کنتاکتور و خازن دستگاه را از نظر وضعیت سلامتی کنترل نمایید و در صورت نیاز قطعات نامبرده را تعویض کنید. اهمال‌کاری در تعویض این قطعات در بعضی از موارد باعث آتش‌سوزی می‌شود. وضعیت کلیه سیم‌های ورود به دستگاه را از نظر اتصال چک کنید. در صورت نیاز از شستشو دهنده‌های کنتاکتور استفاده نمایید.
3) خطوط خنک کننده را بررسی کنید
لوله‌های مبرد یا لوله‌هایی که از اواپراتور به کندانسور متصل می‌شود را از لحاظ خوردگی‌، خم و از بین رفتن عایق بررسی نمایید. همچنین وضعیت نشستن دستگاه بر روی زمین باید به صورت تراز قرار گیرد‌. گیاهان را در فاصله 2 تا 4 فوتی دور از دستگاه کندانسور خود نگه دارید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید. نگه داشتن کندانسور در زیر "دک" بدترین وضعیت نصب می‌باشد نه تنها میزان خنکی لازم را دریافت نمی‌کنید بلکه هزینه زیادی را هم برای قبض برق خود پرداخت می‌کنید‌. در این حالت بهترین تصمیم جابجایی دستگاه می‌باشد.
4) چک کردن میزان گاز
با ابزار و درجه‌های مخصوص میزان گاز موجود و همچنین فشار آن را در دو حالت استاتیک و دینامیکی چک کنید با توجه به عمر و وضعیت دستگاه اگر میزان گاز از حدی کمتر بود باید تست نشت‌یابی انجام دهید و یا با متخصصین مشورت نماید. در صورتی که میزان گاز کمی کمتر از میزان نرمال بود باید به آن کمی گاز مبرد اضافه نماید. توجه داشته باشید گاز مبرد موجود در دستگاه‌های خانگی با هم متفاوت بوده و با گاز مورد استفاده درکولر اتومبیل هیچ مشابهتی ندارد. لطفا دستگاه خود را نابود نکنید.
5) دستگاه را تست کنید.
برق دستگاه را وصل نمایید، ترموستات خود را در وضعیت "کول" قرار دهید. دمای ترموستات را کمتر از دمای اتاق ست کنید در این حالت با لحظاتی تاخیر دستگاه باید روشن شود و بعد از چند دقیقه شما باید وزش باد سرد را از دریچه‌ها احساس کنید‌.
در صورتی که با انجام تمام این مراحل باز هم دستگاه شما به درستی کار نکرد ناامید نشوید، شما تمام تلاش خود را کرده‌اید ولی حالا وقت آن است که با یک سرویس‌کار حرفه‌ای تماس بگیرید آرزوی من تابستانی گرم با منازلی خنک برای شماست.
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

هر مشکلی در زمینه دستگاه گرمایی، سرمایی خود حس می‌کنید، می‌توانید با من تماس بگیرید.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, April 24, 2019 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به