رطوبت می‌تواند بر روی تمام وسایل خانه شما، از جمله مبلمان و لوازم الکترونیک تاثیر بگذارد
رطوبت(humidity)  به میزان بـخار آب مـوجـود در هـوا گفته می‌شود. رطوبت نسبی، نسبت درصدی از بخار آب موجود در هـوا در یک درجه حرارت معین، به میزان بخارآبی است کـه هـوا در آن دمـای معـیـن قــادر به نگهداری است. میزان بـخــار آبی که توده‌ی هوا می‌تواند در خود نگه دارد به درجه حــرارت آن توده هوا بستگی دارد. هر قدر هوا گرمتر باشد، آب بیــشتری نیز می‌تواند در خود جای دهد. رطوبت نسبی پاییـن بـه مفـهـوم آن اسـت که هـوا خشـک بـوده و قـابلیت نگهداری رطوبت زیادی را نیز دارا است.
در  دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد، هر متر مکعب هوا می‌تواند ۱۸ گرم (بخار) آب را در خود نگه دارد. در ۲۵ درجه سانتی‌گراد این مقدار به ۲۲ گرم آب افزایش می‌یابد. یعنی چنانچه دمای هوا ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد و یک متر مکعب هوا نیز محتوی ۲۲ گرم آب باشد، رطوب نسبی ۱۰۰ درصد است و اگر دربرگیرنده  ۱۱ گرم آب باشد، رطوبت هوا ۵۰ درصد است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
چنانچه رطوبت هوا ۱۰۰ درصد باشد، آب دیگر نمی‌تواند تبخیر گردد. چراکه هوا تا آخرین ظرفیت خود از رطوبت اشباع شده است. مکانیسم خنک‌سازی بدن ما مبتنی بر تبخیر رطوبت (عرق) از سطح پوست بدن است. هر قدر رطوبت نسبی پایین‌تر باشد، رطوبت (عرق) بهتر تبخیر شده و ما احساس خنکی بیشتری خواهیم کرد. اما هنگامی که رطوبت نسبی ۱۰۰ درصد باشد، ما احساس گرمای بیشتری (از دمای واقعی) خواهیم کرد، چرا که در این وضعیت عملا عرق بدن تبخیر نمی‌شود تا ما بتوانیم احساس خنکی کنیم.
شاخص حرارتی تاثیر رطوبت هوا برگرمای حقیقی هوا را نشان می‌دهد، که حاصل آن گرمایی است که ما آن را احساس می‌کنیم. برای مثال در گرمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد چنانچه رطوبت نسبی هوا ۳۰ درصد باشد، گرمایی که ما احساس می‌کنیم ۴۴ درجه سانتی‌گراد و چنانچه رطوبت نسبی ۹۰ درصد باشد گرمایی که ما احساس خواهیم کرد ۹۴ درجه سانتی‌گراد است.
چرا در فصل زمستان هوای داخل منزل خیلی خشک می‌شود؟
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

چنانچه درجه حرارت محیط خارج منزل ۰ درجه سانتی‌گراد باشد، حداکثر آبی که یک متر مکعب هوا می‌تواند در این دما در خود نگه دارد تنها ۵ گرم است. وقتی این هوای سرد وارد منزل گردیده و بوسیله وسایل گرمایشی تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود، رطوبت نسبی به ۲۳ درصد کاهش می‌یابد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
مقادیر مناسب رطوبت نسبی داخل منزل:
  • رطوبت نسبی حدود35 تا ۴۵ درصد ایده‌آل میباشد.
  • رطوبت نسبی کمتر از ۳۰ درصد خیلی خشک محسوب می‌شود.
  • رطوبت نسبی نباید از ۵۰ درصد تجاوز کند.
چگونه رطوبت داخل منزل را اندازه گیری کنیم؟
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
بخار گرفتن (چگالش آب) شیشه پنجره‌ها و به مشام رسیدن بوی رطوبت می‌تواند بیانگر رطوبت بالای خانه باشد. البته درفصل زمستان اندکی چگالش آب در گوشه‌های تحتانی و لبه‌های پنجره‌ها امری طبیعی است.
یک راه آسان برای اندازه‌گیری رطوبت منزل استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌سنج می‌باشد.
تاثیرات سوء کاهش رطوبت:
1- خشکی پوست و پوشش مخاطی بینی و گلو. (ترک لب‌ها، به خارش افتادن پوست، احساس خشکی گلو، خونریزی از بینی).
۲- افزایش الکتریسیته ساکن در وسایل فلزی. (ایجاد جرقه هنگام تماس دست با آنها)
۳- هوا سردتر از آنچیزی که هست به نظر می‌رسد.
۴- بروز سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد.
۵ -باعث ترک برداشتن گچ دیوار و افت حجمی کفپوش‌های چوبی و باز شدن درزهای بین آنها می‌شود.
۶- افزایش حملات سردردهای سینوسی، آلرژی و آسم.
 
چگونه رطوبت هوا را افزایش دهیم؟
افزایش‌ رطوبت در منازل و با کمک سیستم هواساز معمولا از دو روش کلی زیر صورت می‌گیرد
* رطوبت‌ساز تبخیری(evaporative humidifier):
 در این دستگاه صفحه تبخیری دستگاه با‌ آب به صورت اتوماتیک مرطوب گشته و از طریق جریان هوای گرم عبوری از روی صفحه هوای دارای رطوبت بالا را به محیط منزل وارد می‌کند. کنترل رطوبت در این نوع دستگاه‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد.
* رطوبت ساز بخاری Vapour humidifier)):
دارای یک مخزن آب می‌باشند و از طریق جوشش آب ایجاد بخار نموده‌، بخار گرم را وارد محیط منزل می‌کند. کنترل رطوبت در این نوع دستگاه‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد.کار برد بیشتر این دستگاه‌ها در منازل بزرگ یا محیط‌های تجاری می‌باشد.
تاثیرات منفی رطوبت زیاد:
رطوبت بالا باعث ایجاد پوسیدگی در وسایل چوبی، زنگ زدن وسایل فلزی، تشدید درد پا و کمر، تجمع حشرات و آفات، افزایش آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا) نظیر مایت‌ها و کپک‌ها‌، افزایش رشد باکتری‌ها در منزل، دشواری در تنفس، خستگی، کنده شدن کاغذ دیواری‌ها، پوسته پوسته شدن رنگ‌ها، آسیب به وسایل الکتریکی و غیره می‌شود.
نکته:رطوبت بالا حملات آسم و آلرژی را تشدید می‌کند.
منابع‌ رطوبت زای داخل منازل:
حمام (استحمام)-پخت و پز (آشپزخانه)- عمل تنفس-گیاهان داخل منزل-خشک شدن لباس‌های شسته شده.
چگونه رطوبت را کاهش دهیم:
۱- با نصب هواکش در حمام، آشپزخانه و هر جا که امکان تولید بخار وجود دارد.
۲- استفاده از دستگاه رطوبت‌زدا(dehumidifier) که باعث حذف رطوبت از هوا می‌شود.
3- استفاده از دستگاه کولرهای گازی مرکزی یا کولرهای اسپلیت در فصل تابستان
کنترل سطح رطوبت در هوا به اندازه نظارت بر درجه حرارت در خانه شما اهمیت دارد. رطوبت بالا در تابستان می‌تواند شرایط را برای شما غیر قابل تحمل کند، در حالی که در زمستان رطوبت کم می‌تواند باعث ناراحتی شما شود. با این حال، هنگامی که رطوبت را با یک دستگاه رطوبت‌ساز کارا و نگهداری شده برای تمام خانه تنظیم می‌کنید، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت و سیستم گرمایشی شما مجبور به کار سخت‌تر ندارد و صدها دلاردر هزینه‌های نگهداری و تعمیرات نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.
با دستگاه رطوبت ساز طول عمر سیستم گرمایشی شما افزایش پیدا می‌کند.
داشتن یک دستگاه"هیومدی‌فایر" دارای مزایای زیادی برای سلامتی شما و سیستم گرمایشی دارد. این دستگاه با کنترل دقیق رطوبت، به شما کمک می‌کند از تعمیرات گرانقیمت یا غیر‌منتظره ناشی از کار بیش از حد دستگاه گرمایشی خود اجتناب کنید. علاوه بر این، نگه داشتن سطوح رطوبت هوا در سطح مناسب می‌‌تواند عمر سیستم تهویه شما را افزایش داده زمان تعویض دستگاه را عقب بیاندازد.
محافظت از پول شما
رطوبت می‌تواند بر روی تمام وسایل خانه شما، از جمله مبلمان و لوازم الکترونیک تاثیر بگذارد. وقتی سطوح رطوبت را در خانه خود کنترل شود شما می‌توانید از ترک خوردن مبلمان چوبی‌، کف‌پوش چوبی و دیگر لوازم چوبی در اثر رطوبت کم اجتناب کنید.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

با کنترل مناسب رطوبت، شما همچنین از خرابی لوازم برقی و ابزارهای الکترونیکی در اثر خشکی بیش از حد هوا جلوگیری کنید. این بدان معنی است که شما با سرمایه‌گذاری کم بیشتر از گذشته از زندگی خود لذت می‌برید و کمترین جایگزین وسایل خود را خواهید داشت.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, October 31, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به