احتمالاً هرگز نمی‌توانید بطور صددرصدی از خوابیدن دست و پای خود جلوگیری کنید
دکتر "زکری گیلن" استادیار فیزیولوژی ورزش در دانشگاه ایالتی می‌سی‌سی‌پی، یک فیزیولوژیست ورزشی‌ست، دانشمندی که به مطالعه آنچه در بدن ما هنگام حرکت و ورزش روی می‌دهد، می‌پردازد.
وی می‌گوید هدف بسیاری از تحقیقاتش در این زمینه برای آن بوده که بفهمد مغز چگونه با قسمت‌های مختلف بدن صحبت می‌کند و آنها کنترل می‌نماید. وقتی دست یا پای شما به خواب می‌رود، مشکلی در ارتباط بین مغز و ماهیچه‌های آن ناحیه وجود دارد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
علمی: خواب رفتن دست و پا چرا و چگونه روی می‌دهد و چه می‌شود کرد
هر بار که تصمیم می‌گیرید بدن خود را حرکت دهید، چه در حالت ایستادن، چه هنگام راه رفتن یا ورزش کردن، مغز شما سیگنال‌هایی را به ماهیچه‌ها ارسال می‌کند تا از حرکت صحیح آن‌ها مطمئن شود. وقتی مغز نتواند با یک عضله یا گروهی از عضلات صحبت کند، ممکن است اتفاقات عجیبی رخ دهد، یکی از این احساسات عجیب می‌تواند احساس به خواب رفتن آن عضو باشد. اما اینکه چگونه این روند انجام می‌شود و یا چگونه آغاز می‌شود، موضوعی‌ست که برای مدتها مورد سوال بوده است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

به خواب رفتن یک عضو معمولا با احساس بی‌حسی یا گزگز در آن ناحیه شروع می‌شود. این احساس، که مردم اغلب آن را "سوزن و سوزن" نیز می‌نامند، از نظر فنی به عنوان پارستزی شناخته می‌شود. برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند کمبود جریان خون باعث این احساس می‌شود. آنها تصور می‌کنند که احساس "خواب" زمانی اتفاق می‌افتد که خون شما، که مواد مغذی را در سراسر بدن شما حمل می‌کند، نتواند به پای شما برسد. اما این درست نیست. برای مثال وقتی پای شما به خواب می‌رود، در واقع به این دلیل است که اعصابی که مغز را به پا متصل می‌کنند، بعلت وضعیت بدنی شما (می‌تواند نشسته یا ایستاده باشد) فشرده می‌شوند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
به یاد داشته باشید، این اعصاب هستند که پیام‌ها را به عقب و جلو می‌برند تا مغز و پای شما با همدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر اعصاب برای مدتی فشرده شده باشند، احساس زیادی در پای خود نخواهید داشت زیرا نمی‌تواند پیام‌های عادی خود را در مورد احساس یا حرکت به مغزتان برساند. هنگامی که دوباره شروع به حرکت می‌کنید، فشار روی اعصاب آزاد می‌شود، اینگونه است که می‌گوئیم آنها "بیدار می‌شوند" و شما متوجه احساس "سوزن و سوزن" شدن هم می‌شوید. نگران نباشید، این احساس تنها برای چند دقیقه ادامه خواهد داشت و سپس همه چیز دوباره عادی خواهد شد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
آیا خواب رفتن دست و پا خطرناک است؟
این سوالی‌ست که بیشتر افراد از خود یا پزشکشان می‌پرسند. خوب، بیشتر اوقات، زمانی که پای شما یا هر عضو دیگری از بدن شما به خواب می‌رود، موقتی است و جای نگرانی ندارد. در واقع، از آنجایی که فقط یک یا دو دقیقه طول می‌کشد، ممکن است تا پایان روز حتی به یاد نیاورید که چنین اتفاقی افتاده است. احتمالاً هرگز نمی‌توانید بطور صددرصدی از خوابیدن دست و پای خود جلوگیری کنید بنابراین هر چند وقت یکبار که چنین اتفاقی می‌افتد نگران نشوید، این پدیده خیلی سریع از بین می‌رود.

چگونه باید جلوی خواب رفتن دست و پا را گرفت؟

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

با اینکه چنین پدیده‌ای هیچ آسیب دائمی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است بخواهید از احساس ناراحتی که هنگام خواب پای شما ایجاد می‌شود جلوگیری کنید. این چند نکته ممکن است به شما کمک کند:

  • مرتباً موقعیت خود را تغییر دهید.
  • برای مدت طولانی پاهای خود را روی هم قرار ندهید، یا بعبارت بهتر در یک وضعیت قرار نگیرید.
  • زمانی که برای مدت طولانی نشسته‌اید، هر چند وقت یکبار سعی کنید بایستید.

در نظر داشته باشید اگر این خواب رفتن‌ها زیاد باشد بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنید. در مجموع یادتان باشد، تا جایی که می‌توانید تحرک داشته باشید، در هر سنی که هستید و در هر زمانی که می‌توانید. راز فیزیک خوب در حرکت درست، کافی و منظم بدن شماست.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, December 26, 2021 - 18:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به