گزارش اختصاصی ایران استار از برنامه‌های لغو شده، آماده برپایی و آنهایی که هنوز مشخص نیستند
گفتگوی اختصاصی ایران استار با مسئولان برنامه‌های نوروزی
 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
این روزها موضوع کرونا، سبب نگرانی مردم جهان، از جمله ایرانیان شده. از آنجا که دولت کانادا اقدامات مناسب و محکمی در قبال ورود این بیماری بخصوص در فرودگاه‌ها از خود نشان نداده، نگرانی‌ها هر روز با افزوده شدن بیماری جدید، شدت می‌یابد. شاید به دلیل همین بی‌دقتی دولت بود که فشار ایرانیان تورنتو متوجه برنامه‌هایی شد که به مناسبت سال نو هر سال مهمان و بازدید‌کننده‌های فراوانی را جذب خود می‌کردند و بسیاری از آنها با تحمل ضرری که متحمل شدند به خواست مردم برنامه‌هایشان را لغو کردند.
ایران استار برای آگاهی مردم از وضعیت رویدادهای نوروزی با توجه به شرایط جاری‌، طی تماسی رسمی اقدام به تهیه گزارشی در اینباره کرده است که حاصل آن را ملاحظه می‌فرمائید.
 
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

لغو - چهارشنبه‌سوری مل‌لستمن - محمد شیخ‌الاسلامی می‌گوید که هیئت مدیره تصمیم به لغو کردن گرفته است. وی گفت: "ما اسپانسرها و بقیه در حال تماس گرفتن هستیم و از آنها نیز نظراتشان را می‌پرسیم. اگر خدای نکرده حتی با احتمال نزدیک به صفر، به واسطه برنامه ما اتفاقی بیافتد آن اتفاق هیچ‌گونه جبران‌پذیر نخواهد بود. وی با بیان جملاتی احساسی گفت که به هیچ عنوان حاضر نیست هیچ ریسکی را برای به خطر افتادن جان هیچ فردی بپذیرد و با لغو این برنامه و تحمل مشکلات ناشی از لغو آن در مقابل جان مردم هیچ ابایی ندارد. وی افزود: "حداقل 5000 نفر به برنامه ما می‌آمدند که می‌بایستی به فکر آنها می‌بودیم. شهرداری، تی‌دی و اسپانسرها را نیز در جریان قرار داده‌ایم. لغو این برنامه حتما برایمان ضرر داشته اما عدد آن را الان نمی‌توانیم برآورد کنیم زیرا با بعضی‌ هنوز صحبت نکرده‌ایم".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
لغو - چهارشنبه‌سوری ریچموندهیل - علی وکیلی درباره چهارشنبه‌سوری ریچموندهیل گفت: "همه 9 نفر متفق‌القول رای به کنسل کردن چهارشنبه‌سوری ریچموندهیل دادند. در این برنامه که قرار بود با حضور داگ فورد، مایکل پارسا و دکتر مریدی انجام شود و ما از سپتامبر در اینباره در حال برنامه‌ریزی بودیم. با وجود همه انرژی که گذاشتیم تصمیم گرفتیم لغوش کنیم. ما متحمل ضرر مالی و انرژی و کاری شدیم، تنظیم کردن با داوطلبان، شهرداری، آتش‌نشانی، پلیس، و... کار بسیار سختی بود. ما حداقل حدود 8000 نفر میهمان داریم، بعلاوه چندین اسپانسر داشتیم که بایستی هرچه سریعتر پول‌های آنها را پس بدهیم، زیرا ما امسال تبدیل به چریتی شدیم و بایستی اعداد دقیق و کاملی را ارائه دهیم. در این زمینه اطلاعیه‌ای نیز آماده کرده‌ایم که برایتان خواهم فرستاد".
 
لغو - چهارشنبه‌سوری - بنیاد پریا - فروزان جلایی‌فر، مدیر پریا اظهار داشت که از میان برنامه‌هایشان، برنامه ارشدان خود را لغو کرده است و افزود: "اما ما برنامه چهارشنبه‌سوری خود را بخاطر کرونا لغو کردیم. برنامه ما که حدودا 400 میهمان داشت و در آن میز یا اسپانسر نداشتیم و تنها برنامه چهارشنبه‌سوری‌ست که مردم از روی آتش واقعی در شمال تورنتو می‌پرند. این تعطیلی چهارشنبه‌سوری برایمان ضرر مالی ندارد زیرا پریا برای اجرای برنامه‌های اینچنینی اجتماعی خود هزینه می‌کند. اما مهمترین عامل تصمیم‌گیری ما حفظ سلامت مردم و اطمینان آن است که خطری به هیچ وجه آنها را تهدید نکند".
 
لغو - چهارشنبه‌سوری بلا و برنامه نوروزی - دی‌جی امیر که مسئولیت برنامه‌های چهارشنبه‌سوری بلا و نوروز را دارد تصمیم گرفت که این برنامه‌ها را لغو کند و بلیط‌های مردم را پس داد. برنامه‌‌های دی‌جی امیر که روزهای 19، 20، 21 و 22 بوده همگی لغو شده‌اند و امیر امیدوار است که تا برنامه سیزده‌بدرش معضل کرونا حل شده باشد. او برنامه سیزده‌بدرش را هنوز لغو نکرده است. وی گفت: "مردم از کرونا می‌ترسند، بخاطر مردم برنامه‌ها را کنسل کردیم. لغو این برنامه‌ها هزاران دلار آسیب به من می‌زند. بد نیست به دولت بگوییم در فرودگاه جلوی بیماران را بگیرد که نگرفته و نتیجه آن آسیب به اجتماعات شهری شده است. بهتر است آنهایی که وارد می‌شوند خودشان در فرودگاه اعلان کنند. الان فروشگاه‌های چینی هم خیلی خلوت شده‌اند. دولت که ضررهای اجتماعی را جبران نمی‌کند. الان شما اقدام کنید تا هرچه زودتر جلوی شایع شدن گرفته شود".
 
برپاست - بازار نوروزی آریا - امید دولتخواه می‌گوید: "خیر دلیلی ندارد که بازار نوروزی را تعطیل کنیم، اگر مسئله‌ای یا موردی باشد دولت آن را اعلان می‌کند. هزاران نفر در برنامه‌های هاکی، بسکتبال و غیره شرکت می‌کنند ولی دولت چیزی اعلان نکرده و همه مشغولند، هیچ جایی را هم ما هنوز ندیده‌ایم که حتی اعلان هشدار بدهند. در بازار ما چرخ و چیزهایی که باعث دست‌به‌دست شدن چیزی شود نداریم، به اضافه اینکه دستکش و ضدعفونی را حتما در دسترس قرار می‌دهیم. برنامه ما چندین هزار نفر را هر ساله جذب کرده است. اگر دولت چیزی را اعلان کند ما حتما از آن پیروی خواهیم کرد".
 
لغو - بازار نوروزی بهار و دیار - یکی از مسئولان در تماس تلفنی به ما گفت که پس از بررسی شرایط در سه‌شنبه شب ساعت 11 به این نتیجه رسیدند که بازار را، علیرغم اینکه هنوز دولت چیزی را اعلان نکرده، لغو کنند. در بیانیه این بازار که به دفتر ایران استار ارسال شده آمده: "بخاطر سلامت هموطنان عزیز تصمیم گرفتیم که بازار نوروزی امسال‌. در گرین‌پارک – ریچموندهیل را تعطیل اعلان کنیم و با امید حمایت شما عزیزان این بازار را در تابستان بعنوان بازار تابستانی. برگزار خواهیم کرد". این بازار شاید در بهترین حالت 13000 بازدیدکننده داشته باشد و حدودا 70% میزهایش نیز رزرو شده بود که اکنون کنسل شده است. بنا به گفته این مسئول، تعطیلی بازار برای برگزارکنندگان ضرر بسیار زیاد اقتصادی بدنبال خواهد داشت.
 
لغو - بازار نوروزی - بنیاد کوروش - تینا پورلطفی، مدیریت بنیاد کوروش در مصاحبه‌ای تلفنی گفت که برنامه بازار نوروزی این بنیاد را بعلت کرونا لغو کرده و اطلاعیه آن را در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اند: "از آنجایی که مهمترین اصل این مرکز فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و غیره است، ما برای حفظ و اشاعه فرهنگ صحیح در جامعه ایرانی این قدم را برداشتیم و بازارمان را لغو کردیم. ما بر اساس تجربه 2 سال گذشته انتظار حضور چندین هزار نفر را داشتیم. تعداد غرفه‌داران ما حداقل 35 بود که 15 نفر هم رزرو کرده بودند (از قسمت‌های غذایی و سالن‌های بزرگ) که مجبور شدیم به آنها اعلان کنیم که برنامه بخاطر کرونا لغو شده است. ضرر ما شامل تبلیغات، نیروهای انسانی، انتشارات و غیره که طی سه و چهارماه گذشته بوده که اگر خیلی غیر دقیق تخمین بزنم حدود 20 تا 30 هزار دلار می‌شود.
 
لغو - برنامه نوروزی بهاران - علی وکیلی برگزار کننده بهاران در این زمینه توضیح داد: "از سه دکتر متخصص از کانادا و آمریکا در این زمینه پرسیدم و همه آنها گفتند که بهتر است کنسل کنید. برنامه 22 ساله بهاران که امسال بیش از 700 بلیط آن فروش رفته بود را لغو کردم، اگرچه سخت بود ولی این برای جامعه ایرانی کانادایی بهتر است. پول همه مردم را برگشت دادم و قراردادهای موسیقی، سفره هفت‌سین، عکس و حتی سالن و غیره را نیز باید صاف کنم. تعداد زیادی از هموطنان با ایمیل یا تلفن از لغو این مراسم تشکر کرده‌اند، که لازم می‌دانم از حمایت آنها تشکر کنم. پیشنهاد لغو این برنامه را یک خانم دکتر به من دادند که من از وی نیز بخاطر راهنمایی‌شان سپاسگزارم. از طرف دیگر تعدادی از برنامه‌گذاران از من بابت لغو این برنامه انتقاد کردند، اما از نظر من ضرر مالی در مقابل احتمال بیماری و خطر جانی مردم اصلا مهم نیست". علی وکیلی در اینباره اطلاعیه رسمی لغو مراسم را با توجه به رویداد ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه و نیز گسترش ویروس کرونا به دفتر مجله ارسال کرده است.
 
لغو - نوروز فستیوال کانادا - کمال طراواتی مسئول این برنامه می‌گوید: "آری تعطیل کرده‌ایم، به این دلیل که فکر کردیم شاید این اتفاق برای مرد خطرناک باشد، و نیز مردم نگران هستند و گفتیم که ما مشکلی برای جامعه نباشیم بلکه در راه حفظ سلامت جامعه باشیم. بنظرم لغو فستیوال حرکتی مردمی‌ست اگرچه شاید معقولانه نباشد.‌ ما یک سال زحمت کشیدیم، یک گروه هستیم و خیلی سخت بود. این موضوع برایمان کمی افسردگی آورد ولی امیدمان به آینده است. در برنامه ما حداقل 4000 نفر می‌آیند و در شب حداقل 600 نفر می‌آیند و حداقل 300 نفر از 11 صبح تا 11 شب در حال انجام برنامه هستند. ما حداقل 20 میز داشتیم و اسپانسر هم داشتیم که آنها با ما همیاری کردند تا بجایش در سومین جشنواره مهرگان در 6 ماه بعد همراه باشند".
 
نامشخص - جشنواره نوروزی تیرگان - یک داوطلب ایران استار روز سه‌شنبه با تلفن رسمی‌ تیرگان برای گفتگو تماس گرفت تا از موضع رسمی تیرگان باخبر شود که یکی از داوطلبان اظهار داشت: "مسئولان تیرگان همیشه اینجا نیستند... من نمی‌توانم از جانب تیرگان صحبت کنم... برای صحبت با مسئولان تیرگان فردا بعدازظهر (حدود ساعت 4) تماس بگیرید ببینید نظر آنها چیست". مهرداد آرین‌نژاد، از مسئولان این جشنواره در صفحه شخصی فیس‌بوک خود (و نه صفحه تیرگان) با توضیح شرایط کنونی و لغو یا عدم لغو برنامه‌ها افزوده که هنوز 12 روز تا جشنواره باقی و احتمال تغییر یا لغو برنامه‌ها نیز وجود دارد.
 
لغو - جشن نوروزی دلنوازان - ناصر اقدس (اقدسی) برنامه‌گذار دلنوازان، گفت که به نظر من بایستی حرمت آنهایی که فوت کرده‌اند را نگه داریم ولی از طرف دیگر من "سنتر‌پوینت مال" را دیدم که ایرانیان و دیگر ملیت‌ها دارند با وجود کرونا تخته‌نرد بازی می‌کنند ولی از طرف دیگر می‌گویند نگران بیماری هستند. به آنها گفتم دستگاهی در فرودگاه هست که جلوی مسافران می‌گیرند سه رنگ قرمز و زرد و سبز دارد و دولت به آنهایی که دستگاه زرد نشان می‌دهد می‌گوید به قرنطینه بروند و شنیده‌ام که یکی قرمز بوده که رفته سانی‌بروک و حالش رو به بهبود است. با شایع کردن بیماری علیه یک سوپر یا یک برنامه، مسخره کردن و غیره به یکدیگر آسیب می‌زنند و این کار غیر انسانی‌ست. بیماری این و آن، یک بیزینس خاص نمی‌شناسد. برنامه شب سال تحویل آذربایجانی (برای ایرانیان) و برنامه شب بیست‌ویکم (برای آذربایجانی‌ها) را در نظر دارم با حدود 600 میهمان کنسل کنم. برنامه‌های من اسپانسر ندارد و با لغو برنامه‌هایم حدود 4000 دلار ضرر می‌کنم ولی فدای سر ملت‌مان، مردم و خاکمان، و انسان‌ها برایمان مهمترست.
 
برپاست - کنسرت آصف - یکی از دست‌اندرکاران کنسرت آصف می‌گوید که بخاطر کرونا کنسرت را تعطیل نمی‌کند زیرا دولت به ما چیزی اعلان نکرده است: "این ویروس می‌تواند در همه جا از شخصی به شخص دیگری انتقال یابد، از خرید تا مدرسه، مترو و تا محل کار. پیش‌بینی و جلوگیری از ویروس این نیست که بگوئیم این شخص همه جا برود و مثلا کنسرت نرود. من معتقدم بطور کلی پیشگیری خیلی خوب است حتی برای سرماخوردگی؛ اما به نظر من راه پیشگیری بسته شدن برنامه‌های ایرانی نیست، شاید راه حل بهتر آن باشد که کمپینی بگذاریم و بگوییم که آنهایی که احتمال بیماری دارند خودشان برای جلوگیری از شیوع بیماری به قرنطینه بروند. کمپین گذاشتن برای بستن برنامه‌های ایرانی صحیح نیست، همین ایرانی‌ها همه جا می‌روند و می‌توانند جاهای مختلف به دیگران نیز سرایت دهند، و تازه بیماری فقط مختص ایرانیان نیست. به نظر من، ما الان در شرایط پخش اطلاعات بیشتر هستیم تا خود ویروس. متاسفانه الان برخلاف گذشته و بیماری‌های خیلی خطرناک قبلی، مردم خیلی سریع شایعه و خبر و اطلاعات درست می‌کنند و گسترش می‌دهند که بیماری کرونا اصلا به آن سرعت جلو نمی‌رود. اما اگر دولت کانادا به ما بگوید تعطیل کنیم حتما تعطیل می‌کنیم، و اظهار طلب هم از دولت نمی‌کنیم".
 
لغو - انجمن ساختمان‌سازان ایرانی کانادایی - یکتا سیف می‌گوید:" این انجمن، میهمانی جلسه اعضاء‌ را که در 22 مارچ بود را لغو کرده، بعلاوه یک سمینار آموزشی داشتیم که آن را هم لغو کردیم. در میهمانی ما بیش از 200 نفر شرکت می‌کردند و در سمینار نیز حدود یکصد نفر می‌آمدند، علاوه بر اینها یک میتینگ هم داشتیم که در آن حدود 60 نفر از اعضاء می‌آمدند که آن را هم لغو کردیم. در مورد ضرر بخاطر لغو میهمانی، سمینار و میتینگ بایستی بگویم اصلا ضرر مالی مطرح نیست، بطوریکه در جلسه تصمیم‌گیری هیچ شخصی درباره ضرر مالی حرفی نزد و همه درباره شرایط کنونی و رعایت دقیق و کامل مسائل بهداشتی و زندگی مردم صحبت کردند. از آنجایی که ما برای برنامه‌هایمان اسپانسرهایی داشتیم تصمیم گرفتیم با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی خود، آنها را راضی نگاه داریم، البته ما پول آنها را پس هم داده‌ایم اما علاوه بر پس دادن پول خواستیم که به این شکل برنامه‌ریزی تبلیغاتی آنها را به هم نزده باشیم".
 
لغو - جمع‌آوری کمک‌ مالی -  ندا آزرمی‌پور که هماهنگ‌کننده کمک مالی محک در پریاست گفت که جمع‌آوری کمک برای محک را امسال بدلیل گسترش بیماری کرونا تعطیل کرده است. او افزود: "ما حداقل 100 ثبت‌نام داشتیم و حداقل صدها نفر به این برنامه کمک مالی می‌آمدند. لغو این برنامه ضرر مالی شخصی برای من ندارد و فقط متاسفانه باعث می‌شود که نتوانم برای محک آنچنان که باید کمک جمع‌آوری کنم".
 
برپاست تورهای مسافرتی - دکتر حسن خاصه‌خان مدیریت آژانس رهتوز می‌گوید: "ما تغییری در برنامه خود در سفر میامی و کروز باهاماس ندادیم. الان هم شب آخر در میامی هستیم و فردا در تورنتو. حدود 18 نفر همراهمان بودند که 4 نفر از دوستان بخاطر کرونا منصرف شدند و نیامدند، اگرچه پرداختی آنها قابل برگشت نبود. ما در این مسافرت حدودا با 4850 مسافر و خدمه در کشتی بودیم که هیچکدام علائم کرونا نداشتند، البته ما نمی‌‌دانیم کسی کرونا داشت یا نه اما احتمالا خیلی‌ها آنفولانزا داشتند. سالیانه حدود 650 هزار نفر بر اثر آنفولانزا جانشان را از دست می‌دهند. البته این بیماری اثر بزرگی در صنعت گردشگری داشته اما تاکنون روی ما اثری نداشته است. انسان در معرض بسیاری از مریضی‌های گوناگون است و اکنون مسائل مختلفی مطرح می‌شود، مثلا بعلت کرونا آلودگی هوای چین 30% کم شده است و در چین 1.5 میلیون چینی بخاطر هوای آلوده چین می‌میرند. توجه به کرونا باعث بهداشت زیادتر شده که همان باعث کم شدن آمار آنفولانزا هم شده است. کرونا در عین مشکل بودن، زنگ خطری هم برای ما بوده است".
 
ایران استار طی 4 بار تماس موفق به صحبت کردن با مسئولان بازار نوروزی تخت جمشید نشد. لیست دیگر برنامه‌های نوروزی شهر چنین است:
 
‌برنامه‌های لغو شده تا زمان چاپ این مطلب:
چهارشنبه‌سوری مل‌لستمن
چهارشنبه‌سوری ریچموندهیل
چهارشنبه‌سوری - بنیاد پریا
چهارشنبه‌سوری بلا
بازار نوروزی - بنیاد کوروش
بازار نوروزی بهاران
نوروز فستیوال کانادا
جشن نوروزی دلنوازان
جمع‌آوری کمک‌ مالی محک
مهمانی ساختمان‌سازان ایرانیان کانادایی آی‌سی‌بی‌ای
گالای دندانپزشکان انتاریو
داکیونایت واترلو و تورنتو
گردهمایی پلی‌تکنیک
نوروز گالای آی‌بی‌پی
برنامه نوروزی هفت‌سین
بازار نوروزی خیریه دهشپور
جشن نوروزی ایلیا
یادبود کیارستمی
نوروز گالای لوکس
شب فروردین
خیریه بهنام
بازار نوروزی بهار و دیار
 
‌برنامه‌های لغو نشده تا زمان چاپ این مطلب:
بازار نوروزی آریا
کنسرت آصف
تورهای مسافرتی رهتورز
 
‌برنامه‌ نامشخص تا زمان چاپ این مطلب:
تیرگان
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

بازار نوروزی تخت جمشید
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, March 4, 2020 - 19:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به