از همه مهمتر، نیاز اساسی به آموزش اجتماعی در تعامل و توانمندسازی افراد جامعه داریم تا مسئولیت جمعی همه ما در مواجه با این بیماری بالا رود
از 11 مارس سال 2020 که بیماری کووید-19 توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک بیماری همه‌گیر شناخته شد، بسیاری از مناطق سراسر جهان، از جمله سراسر کانادا، اعلان وضعیت اضطراری کرده و اقدامات سختگیرانه بهداشت عمومی را با تعطیل کردن تقریبا کلیه فعالیت‌های شهری به اجرا گذاشته‌اند.
اکنون بیشتر مردم کانادا با این "حالت عادی جدید" سازگار شده‌اند، اما از آنجایی که بسیاری از ما اکنون در دومین ماه رعایت "فاصله اجتماعی" قرار داریم، همگی در حال خسته شدن از چنین قانونی هستیم. در عین حال مردم با بیکاری، یا کاهش ساعات کار دست و پنجه نرم می‌کنند و اقتصاد بنا به گفته رئیس بانک مرکزی کانادا بدترین رکود خود را پس از جنگ جهانی دوم متحمل می‌شود؛ پس جای تعجب نیست که بسیاری از افراد بپرسند: سرانجام چه زمانی این شرایط به پایان می‌رسد؟
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
برای چنین سوالی، پاسخ آسانی وجود ندارد، با وجود پیش‌بینی‌های ریاضی و عقاید متفاوت متخصصان، واقعیت یک کلمه‌ای به این پرسش اینست: "نمی‌دانیم"، اما این همه ماجرا نیست، بلکه می‌توانیم در اینجا به عوامل موثر و تعیین کننده بپردازیم:
 
بررسی رشد بیماری
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

با اینکه موارد ابتلای جهانی به این بیماری اکنون بالغ بر دو و نیم میلیون نفر است، اما علائم امیدوار کننده‌ای وجود دارند که نشان می‌دهند اقدامات بهداشت عمومی که ما در کانادا آنها را انجام داده‌ایم موثر افتاده است. البته باید خاطر نشان کرد که موارد ابتلا به بیماری هنوز در کانادا در حال افزایش است، اما کندتر از دو تا سه هفته قبل، و این بسیار مهم می‌باشد. بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت‌های ویژه ما اکنون لبریز از بیمار نیستند و شرایط ما اصلا با نیویورک یا ایتالیا قابل مقایسه نیست؛ اما هنوز زود است که بگوییم به اوج موج اول این بیماری رسیده‌ایم یا خیر. این به این دلیل است که آمار کنونی ما در واقع نمایانگر حدود دو هفته قبل بیماری است زیرا به طور متوسط برای یک فرد مبتلا به کرونا ظهور علائم می‌تواند پنج روز یا حتی بیشتر طول بکشد و برای کسی که علائمی از بیماری در خود یافته حداقل چندین روز طول خواهد کشید تا آزمایش بدهد و نتیجه آنرا دریافت نماید.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
با توجه به اینکه تعداد آزمایشات و موارد گزارش شده فقط قسمتی از کل آنهایی‌ست که برای آزمایش شدن اقدام می‌کنند، در واقع آمار ما تنها قسمتی از میزان آلودگی جامعه را می‌نمایاند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
بعبارت بهتر برای تصمیم‌گیری بهتر نیاز داریم که شاهد کاهش روزانه تعداد موارد جدید ابتلا به بیماری در طی چندین هفته مداوم، از چندین منبع متفاوت باشیم.
 
شرایط لازم
اما کاهش تعداد موارد جدید با اینکه شرطی لازم است، شرطی کافی نیست. قبل از شروع برداشته شدن شرایط بحرانی، موارد دیگری نیز بایستی وجود داشته باشند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، دیگر عوامل آن، کارآیی و ادامه موثر فاصله اجتماعی، و ادامه دیده‌بانی و عمل سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در آزمایش و تشخیص و قرنطینه‌سازی، هستند.
برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری در مکان‌های پُرخطری مانند خانه‌های سالمندان که تقریبا نیمی از مرگ و میرهای کرونای کانادا در آنجاها اتفاق افتاده، ما نیاز داریم تا اقدامات بیشتری انجام دهیم. در ضمن نیاز به بررسی و اجرای اقدامات پیشگیرانه اساسی در اماکن شلوغ، محل‌های کار و مدارس و مسافران به کشور را نیز داریم.
از همه مهمتر، نیاز اساسی به آموزش اجتماعی در تعامل و توانمندسازی افراد جامعه داریم تا مسئولیت جمعی همه ما در مواجه با این بیماری بالا رود.
 
تصمیم‌گیری در مورد بهداشت عمومی
مقامات بهداشت عمومی با استفاده از بهترین شواهد موجود در مورد این ویروس و اقدامات لازم علیه آن تصمیم‌گیری می‌کنند. تصمیماتی که درباره زمان شروع بازگشایی جامعه و چگونگی آن اتخاذ می‌شود در درجه اول وابسته به در نظر گرفتن کامل سلامت کانادایی‌ها در اولویت است و بطوریکه تأثیرات اقتصادی و اجتماعی را نیز به حداقل برساند.
این تصمیمات باید به وضوح به اطلاع مردم برسد و براساس داده‌های علمی باشد نه سیاسی.
به دلیل گستردگی زیاد جغرافیایی و جمعیتی در کانادا می‌توان انتظار داشت که استان‌ها یا قلمروهای مختلف در زمان‌های متفاوت اقدام به بازگشایی کنند. به عنوان مثال در نقاط بحرانی اولیه دنیا مانند اسپانیا و ایران، اکنون برخی محدودیت‌ها برداشته شده و در آمریکا به زودی در بعضی ایالات از محدودیت‌ها کاسته خواهد شد. یکی از مهمترین عوامل این بازگشایی البته ظرفیت سیستم مراقبت‌های بهداشتی در آن منطقه نیز هست.
اگر چه اقدام تعطیلی تقریبا یک شبه اتفاق افتاده اما بازگشایی قطعا تدریجی‌تر خواهد بود زیرا اگر این اقدامات زودتر از موعد یا با سرعت زیاد برداشته شوند احتمالا شاهد بازگشت مجدد موارد خطرناک برای اجتماع خواهیم بود.
 
چه زمانی پایان خواهد یافت؟
همین امروز ما شاهد علائمی مثبت در منحنی‌های ریاضی این بیماری از جمله "مسطح کردن منحنی" برای موج اولیه آن به ویژه در برخی از استان‌ها مانند بریتیش کلمبیا که در آن اقدامات فاصله اجتماعی و جلوگیری از انتشار بیماری در خانه‌های سالمندان  از اواسط ماه مه بطور موثری به نتیجه رسید، بوده‌ایم که نتیجتا شاهد "مسطح کردن منحنی" آن می‌باشیم. اما مانند همه‌گیری‌های آنفولانزای قبلی در تاریخ، همچنان ممکن است موج دوم یا گردش فصلی این بیماری نیز در راه باشند زیرا اکثر مردم هنوز مصون نیستند.
 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

پایان واقعی این بیماری کرونا به احتمال زیاد تا زمان کشف و واکسیناسیون عمومی و بسیار گسترده رخ نخواهد داد، سناریویی که حداقل 12 تا 18 ماه از آن فاصله داریم. تا آن زمان، با تلاش‌های جمعی در حفظ فاصله اجتماعی، همراه با آزمایش‌های زیاد در ردیابی و ایزوله کردن بیماران، همه با هم باید به جنگ انتشار این بیماری برویم. این تلاش‌ها اگرچه دشوار و خسته‌کننده هستند اما لازمند، اکنون زمان بازگشایی و پذیرفتن ریسک‌ نیست، درعوض ما باید به آنچه متخصصان می‌گویند عمل کنیم تا همچنان در راه برای بازگشایی بهتر و سریعتر جامعه باشیم.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Monday, April 20, 2020 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به