عکس مریخ‌نورد را نشان می‌دهد که از پایانه فرودش پایین آمده است
بر اساس مشاهدات مریخ نورد چینی از تپه‌های شنی مریخ، ممکن است آب حتی تا همین اواخر و به میزان بیشتری از آنچه دانشمندان برآورد می‌کردند در سطح مریخ وجود می‌داشته است. این در حالی‌ست که مریخ‌نوردهای آمریکایی هنوز نتوانسته‌اند مدارک اثبات کننده‌ای از وجود آب در این سیاره ارائه کنند.
این کشف که در مناطق جدید و بالقوه حاصلخیز در بخش گرم‌تر مریخ یافت شده نشان می‌دهد که شرایط ممکن است برای وجود حیات در آن کره نیز مناسب بوده باشد و یا حتی باشد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
علمی؛ مریخ‌نورد چینی توانست نشانه‌هایی از جریان بسیار کم آب تا ۴۰۰,۰۰۰ سال پیش را بیابد
اخبار امروز جمعه در اینباره، چند روز پس از آن منتشر می‌شود که دانشمندان راهبر این ماموریت اذعان کردند که مریخ‌نورد "ژرونگ" از زمانی که نزدیک به یک سال پیش برای زمستان مریخ به خواب زمستانی رفته، هنوز بیدار نشده است. آنها گفتند قبل از اینکه ژرونگ به خواب برود تپه‌های شنی غنی از نمک را با شکاف‌ها و پوست‌پوست‌هایی مشاهده کرده که احتمالا چند صد هزار سال پیش با ذوب یخ‌ها در صبحگاه و یا بر اثر فرود برف و تبدیل شدن آن به مایع بوجود آمده‌اند. محدوده تاریخ تخمینی دانشمندان برای شکل گرفتن شکاف‌ها و دیگر ویژگی‌های تپه‌های شنی در منطقه "یتوپیا پلانیتیا" در مریخ که شامل دشت وسیعی در نیمکره شمالی آن است، چیزی بین ۱.۴ میلیون تا ۴۰۰,۰۰۰ سال پیش یا حتی جدیدتر برآورد شده است. شرایط در آن دوره مشابه شرایط کنونی مریخ بوده، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خشک شده بودند و دیگر مانند میلیاردها سال قبل جریان نداشتند، اما همچنان امکان وجود میزان بسیار کمی از آب وجود داشته است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

"شیاگانگ چین" از مؤسسه زمین‌شناسی و ژئوفیزیک چین در ایمیلی نوشت: "ما فکر می‌کنیم که می‌تواند مقدار کمی آب در آنجا بوده باشد… اگرچه این آب فقط یک لایه بسیار نازک روی سطح بوده اما شواهد آن وجود دارد". این مریخ‌نورد هیچ آبی را به شکل یخ یا برف روی سطح مریخ تشخیص نداده اما شیاگانگ می‌گوید شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و مشاهدات دیگر این مریخ‌نورد نشان می‌دهد که حتی امروزه در زمان‌های خاصی از سال، شرایط می‌تواند برای ظاهر شدن آب مناسب باشد. جابجایی حتی اندکی از آب توانسته تغییراتی را در این منطقه بوجود آورد که اکنون دانشمندان می‌گویند نشانه وجود آب است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
به گفته دانشمندان چینی، میزان کوچک آب ناشی از ذوب یخ یا برف، مخلوط با نمک، منجر به ایجاد شکاف‌های کوچک، سطوح پوست‌پوست شده، ذرات سست و سایر ویژگی‌های تپه‌های شنی در این بخش از مریخ شده که مانند فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها توسط این مریخ‌نورد دیده شده‌اند. این دانشمندان نقش عواملی مانند باد و یخ دی‌اکسید کربن که بخش عمده جو مریخ را تشکیل می‌دهد، را رد کردند و نشان دادند که بخاطر شرایط ملکولی، فقط آب چنین خاصیتی را دارد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
"فردریک اشمیت"، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه پاریس - ساکلی، که بخشی از این مطالعه نیست می‌گوید: "آنچه در مورد این مطالعه دانشمندان چینی قابل توجه است این است که تپه‌هایی که مریخ‌نورد آنها از آنها بازدید کرده‌اند از نظر زمین‌شناسی چقدر جوان هستند". از سوی دیگر "مری بورک" از کالج "ترینیتی" دوبلین که کارشناس زمین‌شناسی مریخ است نیز می‌گوید: "این مریخ‌نورد اکنون شواهدی ارائه کرده که نشان می‌دهد ممکن است آب به‌صورت گسترده‌تری از آنچه ما می‌پنداشتیم در سطح مریخ جاری بوده باشد".
 
دیگر مستندات
یخبندان مریخی و سپس آب شدن یخ‌ها بر اثر گرما از زمان ماموریت‌های فضاپیماهای وایکینگ ناسا دهه ۱۹۷۰ مشاهده شده، اما تصور می‌شد این غبارآلودگی خفیف یخبندان صبحگاهی در مکان‌های خاصی و در شرایط خاص رخ می‌دهند و ربطی به آب ندارند. اکنون مریخ‌نورد چینی توانسته این فرآیند را در مکان‌هایی نشان دهد که از نظر ساختاری مساعد وجود آب است.
 
تاریخچه و وضعیت مریخ‌نورد چینی
ژورونگ، مریخ‌نورد شش چرخ چینی که در سال ۲۰۲۰ پرتاب شد، در اساطیر چینی به نام خدای آتش نامگذاری شده است. این مریخ‌نورد در سال ۲۰۲۱ به مریخ رسید و بطور موفقیت‌آمیزی در سطح مریخ نشست و ماموریتش را بلافاصله آغاز کرد. این مریخ‌نورد یک سال را به پرسه زدن در اطراف گذراند و قبل از اینکه در ماه مه گذشته به خواب زمستانی برود بسیار بیشتر از آنچه برایش در نظر گرفته شده بود عمل کرد و توانست بیش از یک مایل (۱,۹۲۱ متر) را در میان سنگ‌ها و صخره‌های جوان بپیماید.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

"ژانگ رونگچیائو" طراح ارشد این ماموریت، گفت که صفحات خورشیدی این مریخ‌نورد احتمالا با گرد و غباری که توسط باد پراکنده می‌شود، پوشانده شده و احتمالا از فعالیت مجدد این مریخ‌نورد جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Friday, April 28, 2023 - 16:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به