Date: Wednesday, February 10, 2021 - 10:45

زهره شهبازی نوازنده دف، دایره، کمانچه و سازهای کوبه‌ای: در مهاجرت به هنر نمی‌توان آنطور که دوست دارید بپردازید

*روز شما بخیر، در خدمت خانم زهره شهبازی هستیم نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای، خانم شهبازی ضمن اینکه پیشینه کاری‌تان را برای ما توضیح دهید بگویید که چه شد که از میان این همه ساز شما دف را به عنوان ساز اصلی‌تان انتخاب کردید؟
اول خدمت همه دوستان و خدمت شما خانم ایران نژاد سلام عرض می‌کنم. زهره شهبازی هستم و نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای و کمانچه هستم. در مورد اینکه چرا ساز دف را انتخاب کردم می‌توانم بگویم چون ساز مورد علاقه‌ام بود و دوستش داشتم و می‌دانید‌ زمانی متوجه ساز مورد علاقه خود می‌شوید که روح شما پرواز کند. وقتی که شما قطعاتی از آن ساز را می‌شنوید بتوانید با آن حرکت کنید و روح شما حرکت کند. و این اتفاق برای من با ساز دف افتاد و احساس کردم که دوست دارم یاد بگیرم و خودم بدانم نه اینکه فقط آن را بشنوم.
*از گروه هنری‌تان برای ما توضیح دهید و اینکه تا‌کنون چه کارها و اجراهایی را بر روی صحنه برده‌اید؟
شروع کاری من اول بعد از اینکه در واقع دوره عالی را تمام کردم اولین کاری که کردم به پیشنهاد استادم در ایران‌، استاد سیامک عزیززاده که واقعا مدیونشان هستم، در جشنواره موسیقی شرکت کردم. البته این خاطره مربوط به تقریبا 20 سال پیش است و در آن جشنواره من سوم شدم و نفر اول و دوم آقا بودند و هیچ کس فکر نمی‌کرد که در آن موقع نوازنده دف خانم بیاید و رتبه‌ای را بیاورد. همین اتفاق باعث شد من یک مقدار confidenceام بیشتر شود و بگویم پس خانمها هم می‌توانند مقام و مرتبه‌ای در موسیقی ایران بیاورند مخصوصا ساز دف چون ساز دف متاسفانه اینطور معرفی شده بود که نوازنده آقا است که می‌تواند بهتر بزند. به خاطر قدرتی که در دست آقایان است. ولی خوب آن رتبه سوم آوردن یک مقدار به من انرژی داد که می‌شود کارهای بهتری انجام داد از آنجا عضو ارکستر جوانان ملی تالار وحدت شدم و بعد دیگر از آنجا دعوت‌های مختلف شروع شد و دیگر در گروه موسیقی آقای عصار و سه سال عضو تالار وحدت بودم.
*آیا موسیقی برای شما یک هنر است و شما برای گذران اوقات فراغتتان به موسیقی می‌پردازید یا اینکه برای شما یک حرفه است؟
100% موسیقی یک حرفه است برای من با اینکه رشته اصلی من گرافیک است و در آن رشته هم مسلما خیلی کار کرده‌ام، بیشتر از 6 سال کار کرده‌ام ولی باز برگشتم به موسیقی. موسیقی برای من یک حرفه است و هدفی که برای من همچنان دارم دنبال می‌کنم این است که بتوانم حرف خودم را در موسیقی بزنم و بتوانم حس و حال خودم را در موسیقی بیان کنم و آن مسیری که در نواختن موسیقی و حرکت می‌کنم، آن حرکت را بتوانم نشان بدهم، آن لذتی را که در حین نواختن می‌برم لذتی است که دوست دارم بقیه هم ببرند اما از زبان حال من. همیشه یکی از هدف‌های من این بود که بتوانم آن چیزی را که دارم، چیزی را که یاد گرفته‌ام را در اختیار بقیه هم بگذارم. نه به عنوان business ولی کلاسهای آموزشی دارم و خیلی هنرجو تربیت کرده‌ام و الان تقریبا 17 سال است که ساز دف‌ و سازهای کوبه‌ای عود و دایره را تدریس می‌کنم و واقعا به هنرجویانم افتخار می‌کنم. هنرجویانم را اگر سرچ کنید معلم هستند، خانم شیما شاه حسینی یا خانم آلاله ابوترابی و خیلی بچه‌های دیگر که واقعا عذر می‌خواهم اگر فراموش می‌کنم اسمشان را ببرم. گروه دف بانو گروهی بود که بعد از سه سال تدریس خودم با هنرجوهای خودم در اینجا دور هم تشکیل شد و اجرایی که داشتیم بسیار اجرای باشکوه و موفقی بود که در می 2019 اتفاق افتاد.
*بسیار عالی. ممنون از فعالیت‌های بسیار خوب شما. کرونا تاثیر مثبت و منفی زیادی روی بسیاری از مشاغل گذاشت از جمله روی کار هنرمندان. شما این ایام را چگونه سپری کردید و می‌کنید.
کرونا تنها تاثیر بدی که بر روی من گذاشت از زاویه گروه نوازی من بود، من نمی‌توانستم دیگر گروه نوازی کنم و بچه‌های گروه نوازی من کلاسهای گروه نوازی من و آن اهدافی که در زاویه گروه نوازی بود همه را نتوانستیم کار کنیم ولی خیلی اتفاقهای دیگر افتاد. یعنی می‌توانم بگویم که یک به 10 بود. اگر این یک اتفاق بد برای من افتاد 9 تای دیگرش خوب بود. اول اینکه همه مشتاقانی که دوست داشتند دف یاد بگیرند آنلاین در خدمتشان بودم‌ و هستم در طول این مدت و اینکه بسیار بسیار وقت خوبی بود که من توانستم بالاخره روی آلبوم خودم کار کنم و چون می‌دانید وقتی مهاجرت می‌کنید خیلی Busy هستید و مشغله خیلی زیاد است و نمی‌توانید آن فراغ خاطر را داشته باشید که به هنر آن طور که دوست دارید و دلتان می‌خواهد بپردازید. این فاصله‌ای که افتاد یعنی این چند ماهی که در قرنطینه بودیم خوب خیلی اتفاق خوب برای من افتاد، توانستم بیشتر روی پروژه‌هایی که در ذهنم بود کار کنم و دارم روی یکی از آلبو‌م‌هایم کار می‌کنم قطعاتی که داشتم سه تا قطعه داشتم که آنها تمام ‌شده‌اند و دارم روی بقیه کار می‌کنم و خوب بود، برای من اتفاق بدی نبوده است. خیلی متاسفم که این اتفاق برای جهان افتاده است ولی من همیشه آن قسمت پر لیوان را می‌بینم.‌
بعد از کرونا، انشاالله به امید خدا که زودتر اتفاق بیفتد خیلی برنامه‌ها دارم مهمترینش این است که دوباره گروه دف بانو، گروه کوبه‌ای خودم را دوباره روی استیج ببرم و دوباره همان لحظات قشنگی را که روی استیج داشتیم و لحظات پشت صحنه و آن اتفاقات قشنگ بیفتد و برنامه‌‌ای که دارم کنسرت است و اجرا و خیلی برنامه در ذهنم است که روی استیج ببرم و امیدوارم که زودتر آن زمان برسد و مخصوصا اجراهایی که با دوستان عزیزم داشتم.‌ با دوست عزیزم خانم فریبا داوودی و بچه‌های دیگر که واقعا دلم برایشان تنگ شده است خیلی دوست دارم که دوباره روی صحنه ببینمشان و اجراهای قشنگی ارائه بدهیم.
*ممنون و سپاسگزارم که تا اینجای برنامه با ما همراه بودید و شما را به خدای بزرگ می‌سپارم.
سلامت باشید. خدانگهدار.
مصاحبه با زهره شهبازی نوازنده دف، دایره، کمانچه و سازهای کوبه‌ای: دف یک ساز فقط مردانه نیست

دیگر مطالب مرتبط

Share this with: ارسال این مطلب به