Date: Wednesday, February 10, 2021 - 10:45

سعید پاک نیت: یک کلیسا چیست، چگونه تشکیل می‌شود و در آن چه می‌گذرد؟

*درود بر شما در ابتدا نام کلیسای خودتان را برای ما معرفی کنید و اینکه از خودتان بگویید واینکه سمت شما در این مجموعه چیست؟
عرض درود و ادب و احترام دارم خدمت همه عزیزانی که این برنامه را می‌بینند و یا احیانا می‌شنوند. من سعید پاک نیت هستم شعبان کلیساهای عمانوئل در انتاریو و کبک.
*ارتباط بین اعضای شما چگونه است و اینکه یک کشیش در کلیسا چگونه انتخاب می‌شود. لطف می‌کنید در این زمینه برای ما توضیح دهید.
بله البته. ‌در حقیقت ما کلیسا را به عنوان خانواده به همه معرفی می‌کنیم و می‌گوییم هر کسی که وارد این خانواده می‌شود، ایمان ما مسیحیان بر این است که ما فرزندان خداوند حساب می‌شویم نه اینکه فرزند واقعی در این حدی که یک پدر فرزند را دوست دارد، خداوند همینقدر ما را دوست دارد پس روابط بین اعضا هم بر اساس همین محبت پدرگونه‌ای که ما به آن اعتقاد داریم باید برقرار باشد و محبت و در حقیقت آن مهرورزی اصول روابط بین کلیسایی را تشکیل می‌دهد. بخشش، محبت، ایمان و امید و روابط بین کلیسا بر این اساس است چه بین مسئولین، خادمین، شعبانان و همینطور اعضا.‌ اما انتخاب کشیش در کلیساهای مختلف متفاوت است به خاطر اینکه نوع تعلیمی که دارند متفاوت است. اما در رابطه با کلیسای خودمان می‌توانم اظهارنظر کنم که کلیسای ما زمانی که تشکیل شد از یک گروه دعا تشکیل شد و در حقیقت همانطور که خیلی‌ها مستحضر هستند معمولا کلیسا plant می‌کند، یعنی یک کلیسایی دوباره از یک کلیسای مادر در حقیقت تشکیل می‌شود، مگر اینکه جمع ایمان داران خودشان کلیسایی را به ثبت برسانند. اما کلیسای ما در ابتدا که شروع شد خوب با توجه به اینکه من با شعبان ارشد کلیساهای عمانوئل که در ونکوور مستقر هستند دوستی و آشنایی قبلی داشتم و ایشان شناخت کامل داشتند و همینطور رهبران کلیسای عمانوئل، پس این انتخاب رهبران و در حقیقت با پیشنهاد شعبان ارشد و تایید رهبران کلیسای ونکوور بود و من به این سمت در حقیقت منصوب شدم. معمولا کلیساهای پروتستان با انتخاب کشیش از طرف کشیش ارشد و تایید آن توسط کسانی که به عنوان مشایخ کلیسا، به عنوان elderهای کلیسا هستند کشیش را منصوب می‌کنند.
*ممنونم از توضیحات بسیار خوب شما. همچنین برای ما توضیح دهید که آیا کلیسای شما مختص ایرانیان مسیحی ساکن تورنتو است یا اینکه هر کسی که ساکن تورنتو است از هر دین و مذهب و نژادی می‌تواند به کلیسای شما بیاید و درهای کلیسای شما به روی همه باز است.
عرض کنم خدمتتان که اتفاقا چه سوال جالبی کردید. من شاید حدود 2 یا 3 ماه پیش در همین دوره pandemic بود که یک مدتی فضا باز شده بود‌ و می‌شد به ساختمان کلیسا مراجعه کرد، یک ویدئوی یک دقیقه‌ای ساختم در این رابطه که کلیسا چیست و دعوت کردم و گفتم که ما دعوت می‌کنیم از همه که بیایند، تا بیایند و با این اعتقاد آشنا شوند و با این ایمان آشنا شوند، چرا که ما اعتقاد داریم که این ایمان، ایمانی است که برای همه حق‌جویان در حقیقت امید و آرزوی این را دارد که مستقیما با خداوند در ارتباط باشند. پس نه الزامی ندارد که مسیحی باشند هر کسی در تورنتو اگر دوست دارد که به ‌کلیسای ما سر بزند، در برنامه‌های ما شرکت کند‌، از ایمان ما آگاهی پیدا کند، قدمش روی چشم ما، واقعا درود می‌فرستیم به آنها و با نهایت خوشحالی از عزیزان استقبال می‌کنیم. هر کسی در هرکجا باشد چه در تورنتو چه حتی در مونترال اگر کسی دوست داشته باشد ما در خدمتشان هستیم.
*ممنونم از صحبت‌های زیبایتان آیا شما در قبل از ایام کرونا آیا نشستی یا دورهمی هم داشتید؟و اگر داشتید می‌شود برای ما مهمترین آنها را نام ببرید؟
ما جلساتمان به صورت جلسات هفتگی عبادتی یکشنبه‌ها بیشتر برگزار می‌شود و جلسات آموزش کتاب مقدس هر پنجشنبه. قبل از کرونا معمولا ما دور هم جمع می‌شدیم و به عنوان فارسی شام محبت، با محبت آن غذاهایمان را می‌آوردیم و دور هم می‌نشستیم و همانطور که عرض کردم مثل یک خانواده و خودتان می‌دانید در این سوی دنیا به هر حال ما یک کامیونیتی هستیم که یک مقدار تعدادمان زیاد نیست و همه دنبال این هستیم که دوستهای خوبی پیدا کنیم، چه بهتر است دوستانی باشند که با هم، هم عقیده‌ و هم رای هم باشند، بنابراین اینطور نشست‌ها را ما پیش از آغاز کرونا داشتیم ولی بعد از آغاز کرونا خوب در حقیقت خیلی متفاوت شد.
*کرونا چه تاثیری روی فعالیت‌ها و نشست‌ها و برنامه‌های شما داشت.
شاید باورنکردنی باشد اگر بگویم که کرونا خیلی فعالیت‌ها را متوقف کرد ولی فعالیت کلیسا به نظر من دو برابر شد، شاید قبلا من کمتر از اینکه در دوران کرونا تا الان وقت گذاشتم، وقت می‌گذاشتم و الان تعداد بسیار زیادی در همین دوره کرونا به کلیسا مراجعه کرده‌اند خیلی‌ها الزاما نیامدند که بخواهند مسیحی شوند فقط آمدند تا دعا کنند و بعد با ایمان مسیحی آشنا شدند، بعضی‌ها واقعا پناه آوردند به کلیسا. کلیسا فقط صرفا برای این نیست که ما بخواهیم یک نفر را مسیحی کنیم، کلیسا در حقیقت جایگاه و پناهگاه هر کسی است که دوست دارد که کمکی بگیرد و به خاطر همین در دوران کرونا خیلی‌ها دچار آسیب‌های روحی شده بودند و ما به آنها کمک کردیم با مشاوره‌هایی که دادیم، با در حقیقت مراقبت‌هایی که از لحاظ عاطفی با آنها به عمل آوردیم که بتوانند دو‌باره به آن روحیه قبلی برگردند و اساس ایمان ما محبت است و سعی کردیم در دوران کرونا محبت را نشان دهیم. من فکر می‌کنم که شاید بگویم در دوران کرونا تعداد ما 1.5 برابر شد زیاده‌روی نکرده باشم.
*بسیار عالی. ممنون از نکته‌های بسیار خوبی که گفتید. بفرمایید که برنامه شما بر‌ای ایام بعد از کرونا چیست؟
ما برنامه‌هایی را که ‌در حقیقت برای هر سال می‌چینیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم، خوب به خاطر شرایط کرونا متاسفانه خیلی نشد که انجام دهیم، مانند آن برنامه‌هایی که به بی‌خانمان‌ها کمک می‌کردیم یا در حقیقت می‌توانستیم از منابع مختلف کمک‌هایی را برای عزیزانی که حالا یا پناهجو هستند یا به هر حال استطاعت مالی ندارند بگیریم و همینطور سرکشی به افراد، که الان شده به صورت آنلاین، آنها را انجام دهیم. ما برنامه‌های خیلی متنوعی برای نوجوانان و جوانان با همکاری کلیسای کانادایی داریم و همانطور برنامه‌هایی برای خانواده‌ها مثل درسهایی برای ازدواج و خیلی برنامه‌های متنوع، ما همینطور این برنامه‌هایمان را آماده نگه داشته‌ایم تا به محض اینکه مقامات استانی اجازه دهند این برنامه‌ها ر‌ا بتوانیم به صورت حضوری داشته باشیم پیک‌نیک‌ها، فعالیت‌های گروهی خیلی متنوع، که نه تنها عزیزان فقط از لحاظ روحانی در کلیسا تغذیه شوند، بلکه از لحاظ عاطفی و آن احساس در خانواده بودن و احساس در خانه بودن، این مساله هم تامین شود.
*به نکته‌های بسیار جالبی اشاره کردید در پایان آیا صحبتی یا پیامی است که دوست داشته باشید با مخاطبین ما درمیان بگذارید؟
بله، من خیلی خوشحال می‌شوم که هر کدام از مخاطبین شما خواهشا بدون هیچ تعصب خاصی، بدون هیچ گرایش خاصی، اگر دوست دارند از ایمان مسیحی آگاه شوند، خواهش می‌کنم که با ما تماس بگیرند و در ارتباط باشند، در کلیسا به روی همه باز است و همین الان هم که به صورت فیزیکی نیست، می‌توانند از طریق تلفن یا در حقیقت از طریق وب سایت با ما در ارتباط باشند و خواهشم این است که این را بدانید که ما همه تمام تلاشمان این است که خلاصه آن کتاب مقدس را که به آن ایمان داریم، یعنی محبت را باید به همه جهانیان برسانیم. من همیشه در کلیسا می‌گویم یک مسیحی واقعی آیینه تمام قد محبت خداوند است و ما تلاش داریم که این مساله بشود، که سعی کنیم محبت خداوند را به همه نشان بدهیم. به هر صورت من خیلی خوشحال می‌شوم هر عزیزی، هر پرسشی به هر دلیلی دارد با ما درمیان بگذارد، در حد توان و وسعمان حتما پاسخ می‌گوییم و اگر هم هر نوع کمکی گمان می‌کنند که کلیسا می‌تواند به آنها کند، باز هم ما در خدمتشان هستیم.
*ممنونم و سپاسگزارم از پیام و دعوت‌های بسیار خوبی که داشتید و همچنین از اینکه وقت گرانبهایتان را در اختیار ما قرار دادید. شما را به خدای بزرگ می‌سپارم.
خواهش می‌کنم، خیلی خوشحال شدم. از ایران استار عزیز هم سپاسگزارم که این وقت را در اختیار من گذاشت و همینطور از شما خانم، خیلی محبت کردید و روز خوبی داشته باشید.
مصاحبه با سعید پاک نیت: در کلیسای عمانوئل کانادا چه می‌گذرد و دقیقا چگونه اداره می‌شود؟

دیگر مطالب مرتبط

Share this with: ارسال این مطلب به