Date: Wednesday, February 10, 2021 - 10:45

شاهو عندلیبی: علاوه بر کارهای گروهی و تکی در نواختن نی و موسیقی و آهنگسازی، به تدریس و خواندن نیز می‌پردازم

*با سلام خدمت شما. در خدمت آقای شاهو عندلیبی هستیم نوازنده نی و خواننده موسیقی کردی و همچنین آهنگساز.جناب آقای عندلیبی بفرمایید‌ از پیشینه هنری‌تان بگویید و بفرمایید که چه شد که نی را به عنوان ساز اصلی خودتان انتخاب کردید؟
سلام می‌گویم خدمت شما خیلی ممنون از اینکه محبت کردید و پیشنهاد این مصاحبه و این گپ و گفتگو را دادید و عرض ارادت و احترام خدمت بینندگان برنامه شما. من نوازندگی نی را حدودا در سال 1365 و در خدمت پسرعموی پدرم استاد جمشید عندلیبی شروع کردم. خوب خانواده ما از خانواده‌های موسیقیایی هستند که مثل خانواده‌های دیگری که هستند و در کل فامیل موسیقی جریان دارد خانواده ما هم به همین شکل بود و بخصوص پدرم زنده یاد استاد ایرج عندلیبی از خواننده‌های معروف و مطرح کرد هستند که در واقع اولین معلم و آموزگار من بود که تا سن همان 12-13 سالگی من تحت تعلیم ایشان آواز می‌خواندم و به موسیقی کردی و خوانندگی در واقع علاقه داشتم و در آن سن نوازندگی نی را با عشق و علاقه شروع کردم و با شنیدن آثار قدیمی و بزرگی که برایم خیلی زیبا و جالب بود، بخصوص تاثیر موسیقی نینوا اثر استاد حسین علیزاده، نی را در آن سن شروع کردم و تقریبا می‌شود گفت الان بیش از 35 سال است من نوازندگی نی می‌کنم.
*بسیار عالی. ممنون از توضیحات قشنگ شما. آیا با گروه هنری خاصی هم کار می‌کنید؟ و اینکه تاکنون چه کارهایی را به روی صحنه برده‌اید؟
خوب در گذشته کارهای خیلی زیادی است که اگر بخواهم ریز به ریز توضیح بدهم خیلی طولانی می‌شود و شاید در زمان این برنامه نگنجد. من در سال 1374 فعالیت حرفه ای‌ام را شروع کردم و قبلش یک گروهی در سنندج تشکیل داده بودم که خودم سرپرست بودم و پدرم خوانندگی می‌کرد و خیلی سنم کم بود حدود 15-16 سالم بود. بعد که در تهران اقامت داشتیم در گروه مولانا به سرپرستی استاد محمدجلیل عندلیبی پسر عموی پدرم بودم. در تهران با گروه‌های مختلفی کار کردم گروه‌هایی که خیلی آن زمان زمینه خیلی مهم و ارزشمندی را برای اینکه بتوانم در این مسیر حرکت کنم برای من ایفا می‌کرد مثل گروهی که در خدمت خانمی بودیم به نام خانم رویا حلاج، ایشان یک گروهی داشتند من هم خیلی جوان بودم در سن 17-18 سالگی در گروه ایشان بودم. همینطور گروه شمس با استاد عزیز خسرو پورناظری. بعدا که در سال 1382-83 عضو گروه خورشید شدم به سرپرستی استاد مجید درخشانی و گروه ماه هم همچنین. بعدا عضو گروه آوا بودم و شروع کردم به همراهی با استاد محمدرضا شجریان و در سال 1386 در کنسرت اصفهان و بعد عضو گروه شهناز با خوانندگی استاد محدرضا شجریان شدم. و در آن دوره‌ای که شروع کردیم در گروه آوا به سرپرستی استاد مجید درخشانی آغاز خیلی مهمی بود در زندگی من و خوب کنسرت‌های خیلی متعدد و برنامه‌های خیلی زیادی بود. ‌به دلیل اتفاقهایی که در سال 88 افتاد و کنسرت‌های ما با آقای شجریان در داخل ایران به مشکل برخورد، کنسرت‌های خیلی زیادی با گروه شهناز در اروپا و استرالیا ‌و آمریکا و لبنان و ترکیه و در سراسر دنیا داشتیم، تقریبا به مدت 10 سال این کنسرت‌ها در جریان بود. در یک مقطعی هم من در این راستایی که کار می‌کردم ‌فعالیت‌های شخصی خودم را هم داشتم، یعنی یک گروهی در ایران داشتم به نام گروه آوای عندلیب که آهنگساز و سرپرستش خودم بودم و نوازنده‌های خیلی خوبی هم در گروه حضور داشتند که در یک دوره قبل از آن در یک همکاری ارزشمندی با استاد عزیزم جناب آقای فرج علیپور کردم که یک کنسرت‌هایی در انگلیس بود و یک ویدئوی تصویری به نام "تال" که به زبان کردی و لری بود و در همان زمان آقای‌ شجریان خیلی بنده را تشویق و ترغیب کردند برای خوانندگی و خوانندگی موسیقی کردی و بنده اجازه پیدا کردم با اجازه ایشان در کارگاه آواز صداسازی ایشان در آن سالها شرکت کنم و تحت تعلیم ایشان قرار گرفتم. ماحصل آن کارها بازسازی آثار پدرم بود که در یک آلبوم به نام "نشمیل نشمیل و ‌یک آلبومی به نام "شوانی شوانی" که آثار پدرم را بازسازی و بازخوانی کردم بود. بعد از آمدنم و حضور در تورنتو یک گروهی به نام "عندلیب" تشکیل دادم که دو گروه آقایان و خانمها بود و یک گروهی برای حمایت از صدای خانمها به نام "گروه بانوان عندلیب" بود که اولین برنامه‌ها‌ به ‌عنوان آوای ایران زمین انجام شد که آن برنامه‌ها یک تور کنسرت در تورنتو و اتاوا و مونترال بود، برنامه موفقی بود و خیلی مورد توجه قرار گرفت در تیرگان شرکت کردیم و جزو کارهای برگزیده تیرگان شد و بعد از آن یکسری برنامه دیگر اجرا کردم با گروه عندلیب با صدای استاد عزیزم جناب آقای ناصر مسعودی و سرکار خانم سپیده رئیس‌السادات که با گروه بنده اجرا شد و همراهی استاد مجید درخشانی و همینطور کارهای خیلی زیاد دیگر. در سال 2017 فینالیست جایزه آقاخان شدم و در واقع در آن Lisbon پرتغال ‌جایزه ویژه award music آقاخان را دریافت کردم. اگر بخواهم ادامه بدهم حضور ذهن ندارم ولی این گزیده‌ای بود از اتفاقاتی که طی سالها انجام دادم.
*بسیار عالی. ممنونم از توضیحات بسیار خوبتان و همچنین اگر موافق باشید برویم و گوشه‌ای از کارهای زیبای شما را با هم تماشا کنیم. آیا در کنار نواختن موسیقی شما کارگاه‌های آموزشی هم دارید و به تدریس این حرفه هم می‌پردازید؟
بله من از سال 2016 که در تورنتو حضور داشتم یک آموزشگاه موسیقی تخصصی البته که به صورت‌ تجاری نیست و در واقع در سه چهار تا رشته خاص سنتور، تار و سه‌تار، نی و دف و گیتار و ویولن و همچنین در زمینه آواز در واقع فعالیت کردیم و به هر صورت در این آموزشگاه استادان نام‌دار و به نام و خیلی توانایی به خاطر اینکه خیلی محبت داشتند به بنده و لطف داشتند حضور داشتند و دارند که این در طی این سالها شاگردانی هم تربیت شده‌اند هم از آمریکا و هم از مناطق مختلف کاناد ا به صورت آنلاین و یا حضوری کلاسها در واقع در جریان است.
*کرونا واقعا روی فعالیت بسیار از هنرمندان و بسیار‌ی از مشاغل تاثیر بسزایی گذاشت شما این ایام را چگونه سپری می‌کنید و چه برنامه‌هایی را در این ایام دنبال می‌کنید؟
واقعا این بیماری عالم‌گیر کرونا تاسف بار است. خوب کلاس‌ها به صورت آنلاین در جریان است و مشغول فعالیت هستیم.
*در پایان صحبت یا پیامی هست که دوست داشته باشید آن را با مخاطبین ما در میان بگذارید؟
من یک خواهشی که دارم این است که یک امکانی که متاسفانه در اختیار همه قرار گرفته است این دنیای دیجیتال است و همه به آن دسترسی دارند و یک تریبونی شده برای آدمهایی که شاید افکار جالبی ندارند و من پیشنهاد می‌دهم که مردم از انتشار خبر بد واقعا جلوگیری کنند.
*ممنونم که تا اینجا با ما همر‌اه بودید و وقت گرانبهایتان را در اختیار ما قرار دادید. شمار ابه خدای بزرگ می‌سپارم. خدانگهدار.
خواهش می‌کنم امیدوارم موفق و موید باشید.خدانگهدار.
مصاحبه با شاهو عندلیبی: علاوه بر نواختن نی، آهنگسازی، موسیقی و جوائز، ارتباطش با استاد شجریان و خوانندگی چه بوده است؟

دیگر مطالب مرتبط

Share this with: ارسال این مطلب به