Date: Wednesday, February 10, 2021 - 10:45

مرتضی هاشمی درباره مرکز، اعضاء و منابع این بنیاد فرهنگی و اسلامی ولیعصر توضیح می‌دهد

با سلام خدمت شما ممنون می‌شوم که در ابتدا خودتان را ‌برایمان معرفی بفرمایید.
با نام خدا و عرض سلام و احترام فراوان به جامعه محترم ایرانیان مقیم تورنتو اطلاع می‌دهد، من مرتضی هاشمی یکی از موسسین اولیه این بنیاد مردمی بوده و هستم و به عنوان عضوی از هیات امنا در سمت‌های رئیس هیات مدیره و همکاری وفادار در کنار سایر مسئولین انجام وظیفه کرده‌ام و اخیرا به توصیه وکیل مرکز علاوه بر عضویت در هیات امنا یکی از اعضای هیات اجرایی هم هستم‌.
با تشکر از شما همچنین بفرمایید که در چه زمانی و به چه صورت اولین بنیاد فرهنگی اسلامی در تورنتو بنیانگذاری شد.
اولین بنیاد فرهنگی و اسلامی ایرانیان مقیم انتاریو به نام مرکز اسلامی ولیعصر و بعد از حدود دو سال برنامه‌های هفتگی یا خانگی که در منازل دوستان داشتیم در تاریخ 21 JUN سال 1992 میلادی که مصادف بود با فرخنده عید قدیر خم، مرکز اسلامی ولیعصر رسما افتتاح و به خدمات خود ادامه داد و به اصطلاح شروع کرد.
ممنون می‌شوم اگر همچنین برای ما توضیح بفرمایید که منابع مالی مرکز اسلامی ولیعصر چگونه تامین می‌شود.
البته در سالهای اولیه‌ مرکز اسلامی ولیعصر تنها مرکزی بود که واقعا نیاز بود در جامعه و کسانی که مراجعه می‌کردند به نوبه خودشان و به سهم خودشان اعاناتی می‌دادند و یا بعضی‌ها به صورت ماهیانه،‌ در مواقع لزوم هدایایی از بعضی از دوستان دریافت می‌شد، البته دوستان خودمان و ما توانستیم به این برنامه‌ها ادامه بدهیم و به خصوص در ماههای رمضان و ایام محرم که مردم عاشقانه سبقت می‌گرفتند که این هزینه‌ها را خودشان تامین کنند ما مشکلی نداشتیم.‌ لازم به توضیح است، البته تدریجا از حدود 14 یا 15 سال پیش که پرواز نور کانادا که مستقلا عمل می‌کند و مجوز رسمی از عربستان را داشت و درآمدش کمی بیشتر شده بود، می‌توانم بگویم که قسمت اعظمی از هزینه‌های مرکز توسط پرواز نور کانادا تامین می‌شده. البته با سپاس است از همه کسانی که در این مورد ما را از نظر مالی کمک کرده‌اند.
ممنونم از پاسخ شما آیا در این ایام شما مراسم یا نشستی هم داشته‌اید و اگر داشته‌اید ممنون می‌شوم که توضیح بفرمایید.
بله ما علاوه بر برنامه‌های هفتگی که معمولا هر پنجشنبه شب بود و حتی یکشنبه‌ها برنامه‌های مولوی داشتیم. ما در ایام ماه مبارک رمضان و محرم برنامه‌های ویژه‌ای داشتیم که با استقبال مردم روبرو می‌شد و ما به اصطلاح با سخنرانی‌های مذهبی و سایر برنامه‌ها می‌توانستیم خدماتی را که موررد نیاز مردم بود به آنها بدهیم.
همچنین بفرمایید که مرکز در حال حاضر چه تعداد عضو دارد.
کسانی که ایمیل‌های ما را دریافت می‌کنند، تعدادشان بیشتر از 400 نفر است که بنا به درخواست خودشان ما ایمیل را برایشان می‌فرستیم و این هیچ لزومی نیست که کسانی که ایمیل ما را می‌گیرند بگوییم عضو اینجا هستند، بلکه کسانی هستند که هر وقت لازم باشد از خدمات مرکز استفاده می‌کنند.کسانی که در تامین بخشی از هزینه‌ها مثلا ماهیانه یک پولی می‌دهند‌ به اصطلاح عضو رسمی می‌توانند باشند، و آنها در انتخابات می‌توانند شرکت کنند، نه آن 400 نفری که گفتیم‌.
ممنونم بفرمایید که مهم‌ترین دستاورد شما در این سالها چه بوده است؟
در دهه سالهای 1990 به بعد ما همه روزه شاهد ورود تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی بوده‌ایم که به کانادا می‌آمدند و نیاز مبرمی در تامین نیازهای اجتماعی آنها و آشنایی با محیطی جدید برای آنها بوده است. لازم بود که یک گروهی یا یک موسسه‌ای باشد که بدون وابستگی به هیچ گروه یا دولتی بتواند خدماتی را به این هموطنانی که تازه وارد‌ این کشور شده اند،‌ به اصطلاح بدهد.‌ ما با کمک چند نفر از خانواده‌ها‌یی که قبلا اینجا بیشتر به اصطلاح اقامت داشته‌اند یا سابقه داشته‌اند، توانستیم مرکز اسلامی ولیعصر را احداث بکنیم که کار بسیار بسیار خوبی بود. البته لازم به توضیح است که در این مسیر ما مشکلات خیلی زیادی داشتیم، خیلی کارشکنی‌ها و خیلی مسائلی بود که به اصطلاح در جلوی راه ما بود و دلیلش هم فقط این بود که تعبیر غلط یا اشتباه از رفتارهایی که ما داشته‌ایم بود، که یک ما را وابسته حساب می‌کرد و هر کسی یک چیزی به ما می‌گفتند. اما چون کار ما مردمی بود و ما احساس می‌کردیم که این خدمات چقدر لازم است ما به راه خودمان ادامه می‌دادیم.
البته کاملا قابل درک است، ممنونم از شما. همچنین بفرمایید که کرونا چه تاثیری روی مرکز داشته و در این مدت چگونه با اعضای خود در این خصوص گفتگو کرده‌اید و با آنها ارتباط داشته‌اید.
آغاز ماه مبارک رمضان برابر بود با 15 APR بود که حدود 2 یا 3 ماه از شروع کرونا می‌گذشت و ما برخلاف سنوات قبل نمی‌توانستیم که برنامه‌های ماه رمضان را اجرا کنیم، الزاما با کمک تیم رادیو ولیعصر تورنتو توانستیم که یک رادیوی اینترنتی را ایجاد کنیم و این رادیو یکی از دستاوردهای خوب مرکز است.
بسیار هم عالی، یعنی شما در این ایام انرژی مثبتی را به مخاطبین خودتان دادید که خیلی هم خوب است سپاسگزارم. همچنین بفرمایید که برنامه شما در ایام پس از کرونا چیست؟‌
البته به یاری خداوند در زمان مساعدی که وضعیت اجازه بدهد ما بازگشایی مرکز اسلامی ولیعصر را برای اطلاع عموم اعلام می‌کنیم و امیدواریم که با اهداف گسترده‌تری بتوانیم برنامه‌های خودمان را ارائه بدهیم و با استفاده از اساسنامه جدیدی که خیلی روی آن کار شده است و با تدوین و تصویب آن از طرف مقامات دولتی، هیات مدیره و هیات اجرایی انتخاب خواهند شد و باز هم صادقانه در خدمت هموطنان عزیز، انشاالله خواهیم بود.
ممنون و سپاسگزارم آیا صحبتی هست که بخواهید با مخاطبین ما در میان بگذارید؟
البته‌ بهترین یا بیشترین چیزی که ما می‌توانیم بگوییم این است که ما از همه اقشار مختلف مردم واقعا سپاسگزاری بکنیم و در تهیه این برنامه‌ای که برای اولین بار انجام می‌شود از برنامه ایران استار و همینطور خانم ایران‌نژاد که زحمت کشیدند و این برنامه را جور کردند واقعا تشکر می‌کنم و بگوییم که مرکز ولیعصر واقعا و واقعا متعلق به جامعه ایرانی و در خدمت خانواده‌های ایرانی است‌.
ممنونم و سپاسگزارم از اینکه وقت گرانبهایتان را در اختیار ما قرار دادید‌.
ممنونم و امیدوارم که با این صدای نارسای من حداقل گوشه‌ای از سوالات شما را جواب داده باشم.
خیلی هم عالی بود. سپاسگزارم.
خیلی ممنون، روز شما بخیر خداحافظ.
مصاحبه با مرتضی هاشمی: در اولین بنیاد فرهنگی و اسلامی انتاریو، ولیعصر چه می‌گذرد و چگونه اداره می‌شود؟

دیگر مطالب مرتبط

Share this with: ارسال این مطلب به