اجزای دی‌ان‌ای آسیب دیده در اثر گرما می‌توانند از طریق هضم جذب بدن شده و به انسان نیز آسیب برساند
طبق مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه "استنفورد" با همکاری محققان مؤسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST)، دانشگاه مریلند و دانشگاه ایالتی کلرادو، پختن غذا در دمای بالا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
این در حالی‌ست که دانشمندان معتقدند پختن غذا توسط انسان راه را برای جهش ژنتیکی در مغز برای بزرگ‌تر شدن و نتیجتا داننده شدن انسان باز کرده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
parya chess
 
علمی؛ اگرچه پختن غذا باعث بزرگی و قدرت مغز انسان شده، اما دمای بالای پخت می‌تواند سرطان‌زا باشد
این مطالعه بررسی شده، که در "اِی‌سی‌اس سنترال ساینس" منتشر شده و توسط "اریک کول" نویسنده ارشد و استاد شیمی در استنفورد رهبری شده اولین مورد از این نوع تحقیقات است که نشان می‌دهد اجزای "دی‌ان‌ای" آسیب دیده در اثر گرما می‌توانند از طریق هضم جذب بدن شده و به انسان نیز آسیب برساند. این جذب دی‌ان‌ای آسیب دیده مستقیما روی دی‌ان‌ای مصرف کننده تاثیر می‌گذارد و به طور بالقوه باعث ایجاد جهش‌های ژنتیکی می‌شود که این جهش‌ها می‌توانند منجر به سرطان و سایر بیماری‌ها گردند.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
مطالعات قبلی، مصرف غذاهای سوخته و سرخ‌شده را با آسیب زدن به دی‌ان‌ای انسان مرتبط یافته بودند که در درجه اول آن را به مولکول‌های کوچکی که در طول پخت و پز تشکیل می‌شوند نسبت می‌دادند. با این حال، مقدار این مولکول‌های کوچک تولید شده در طول پخت معمولی به طور قابل توجهی کمتر از مقدار دی‌ان‌ای طبیعی موجود در غذا است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که دی‌ان‌ای آسیب‌دیده در مواد غذایی، که حاوی نوکلئوتیدهایی است که به آسانی روی دی‌ان‌ای مصرف‌کننده یا انسان اثر می‌گذارد می‌تواند خطری جدی‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد، ایجاد کند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
بسیاری از افراد نمی‌دانند که غذایی که می‌خورند حاوی دی‌ان‌ای موجوداتی است که از آن منشاء گرفته است. به عنوان مثال، یک استیک گوشت گاو ۵۰۰ گرمی حاوی بیش از یک گرم دی‌ان‌ای گاو است. محققان در این تحقیق گوشت چرخ کرده، گوشت خوک و سیب زمینی را در دماهای مختلف پختند و آسیب دی‌ان‌ای را در هر سه غذا مشاهده و اندازه‌گیری کردند. این آزمایش نشان داد درجه حرارت بالاتر در پخت منجر به افزایش آسیب دی‌ان‌ای، حتی در دماهای نسبتا پایین مانند نقطه جوش آب می‌شود. بدین شکل می‌توان گفت که دمای بالاتر چه بصورت کبابی و چه بصورت آب‌پز، تاثیر منفی تقریبا یکسانی خواهد داشت.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
سپس این دی‌ان‌ای آسیب دیده، در آزمایشگاه، از طریق تغذیه در معرض دی‌ان‌ای موش‌ها شدند که آنها آسیب‌های قابل توجهی را روی دی‌ان‌ای موش‌ها داشتند. این آسیب‌ها بیشتر در سلول‌های پوشش روده کوچک، جایی که هضم اتفاق می‌افتد، دیده شدند. محققان این آزمایش می‌گویند که تحقیقات بیشتری برای کشف طیف گسترده‌تری از غذاها، و روش‌های پخت، به‌ویژه آن‌هایی که محتوای دی‌ان‌ای بالایی دارند، مانند محصولات حیوانی، برنامه‌ریزی شده است.
 
غذای پخته شده باعث بزرگی و قدرت مغز انسان شده است
ما معتقدیم، دانایی انسان ناشی از بزرگ‌تر و کارآتر بودن آن است. گوریل‌ها و اورانگوتان‌ها بدن‌های بزرگ‌تری نسبت به ما دارند، اما مغزهای کوچک‌تر و عصب‌های کمتری دارند. به طور معمول، اندازه مغز تقریباً با اندازه بدن نسبت مناسبی دارد، پس چطور شد که ما انسان‌ها جثه کوچکتر و مغز بزرگ‌تری داریم؟ زیرا ما غذایمان را پختیم.
بدن هرچه بزرگ‌تر شود، به انرژی بیشتری نیز نیاز دارند. در همین حال به‌ویژه مغز یک مصرف‌کننده بزرگ انرژی در بدن است بطوریکه حدود ۲۰% از آنچه بدن ما از غذا جذب می‌کند به مغز می‌رود و در آنجا مصرف می‌شود، حتی اگر حجم مغز فقط ۲% از کل بدن باشد. به همین علت اگر مغز بزرگ‌تری می‌خواستیم که داشته باشیم، یا باید خیلی بیشتر غذا می‌خوردیم، یا باید بقیه بدن خود را کوچک می‌کردیم یا باید کیفیت غذا را افزایش می‌دادیم.
واقعیت اینست که پختن غذا، از جویدن تا هضم آن را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، پخت و پز در بیشتر موارد کالری بیشتری را برای بدن آزاد می‌کند. برای مثال هضم نشاسته خام در روده کوچک بسیار سخت است اما وقتی آن نشاسته را می‌پزیم، باعث می‌شود که ساختار مولکولی آن تغییر کند و کمی شل شود و سپس در فرآیندی به نام ژلاتینه شدن با آب متورم گردد و در این حالت ورود موادی که به جذب نشاسته کمک می‌کنند (به نام "آمیلاز) بسیار راحت‌تر قندها را جذب بدن می‌کنند. به طور مشابه، پروتئین‌های موجود در گوشت خام به شکل مولکول‌های درازی هستند که مانند یک گلوله نخ درهم پیچیده شده‌اند. پختن، پروتئین‌ها را باز می‌کند، گره‌های آنها را شل می‌کند تا آنزیم‌های ما بتوانند به مولکول بیشتری برسند. در یک غذای گیاهی چرب مانند بادام زمینی، چربی آن در سلول‌هایی که دیواره‌های سختی ساخته شده از ماده‌ای به نام "سلولز" دارند محصور شده و محافظت می‌شوند که آنزیم‌های ما نمی‌توانند آن را تجزیه کنند. برای رسیدن به این چربی، باید سلول‌ها را به صورت فیزیکی بشکنیم. پخت و پز دیواره‌های سلولی را ضعیف می‌کند و فرآیندهایی مانند خرد کردن آنها، باعث باز شدن بیشتر آنها می‌شود. در این حالت ما میزان جذب آن را بسیار بالاتر می‌بریم.
در مجموع پختن باعث می‌شود مواد غذایی طوری تغییر کنند که تجزیه و جذب آنها در روده کوچک بیشتر گردد؛ این شامل مانند قندها، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب می‌شود. بعلاوه اینکه نه تنها از غذای پخته شده کالری بیشتری دریافت می‌کنیم، بلکه کالری کمتری نیز برای هضم آن غذاها مصرف می‌کنیم. در مجموع هضم غذا یک پدیده انرژی‌بَر است که به این طریق ما در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کنیم. از سوی دیگر همین غذاهای شکسته شده توسط میکروب‌های "خوب" در بدن ما بهتر شکسته می‌شوند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات

Best Persian Iranian Directory


بدین ترتیب انسان توانست با پختن غذا انرژی بیشتری برای مغز مهیا کند و مغز همراه با جمجمه، با جهشی ژنتیکی تقریبا سه برابر شد. این پیشرفت منجر به استفاده بیشتر از مغز در همه امور و غلبه انسان بر اطرافش، بسیار بیشتر از آنچه همه دیگر جانداران غلبه کرده بودند، گشت.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, July 9, 2023 - 22:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به