Date: Thursday, December 3, 2020 - 21:45

بهار بنی‌زمان‌لاری: لوازم قدیمی قابل بازسازی و به روز اول درآوردن هستند، روش‌های جدید ترمیم چیستند؟

با سلام خدمت شما در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و کمی از پیشینه کاری‌تان برایمان توضیح دهید و اینکه چه راههایی را طی کردید که به اینجا رسیدید؟
سلام عرض می‌کنم خدمت شما خانم عرفانه عزیز و همه دوستداران ایران استار و همه هموطنانی که اینجا هستند و هم برنامه شما را می‌بینند و هم خیلی ممنون از شما که من را به این برنامه‌ دعوت کردید. من بهار هستم با فامیلی بنی‌زمان لاری‌ و کار هنری می‌کنم. اینجا کار من در واقع بازسازی لوازم‌ چوبی‌ قدیمی است که هم تعمیرش را انجام می‌دهم و هم رنگ‌آمیزی مجدد آن را و Background من در ایران در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی بود. ولی از آنجایی که من خیلی هنر را دوست داشتم، بعد از اتمام درسم یک دوره دو سال ونیمه دکوراسیون داخلی را در جهاد دانشگاهی گذراندم و همین پیش زمینه‌ای شد برای من که توی انواع و اقسام کارهای هنری‌ یک سرکی بکشم و آن چیزی را که می‌خواهم و از آنها دوست دارم بیرون بکشم. خوب تمام لزوم دکوراسیون داخلی هم به همان اجزای داخلی توی منزل هست، که یکی از آنها نقش‌هایی است که می‌توانیم روی دیوار به عنوان تابلو یا نقش برجسته داشته باشیم و Furniture که در آن خانه در واقع دارد کار می‌شود و از آن استفاده می‌شود‌. خوب من از همه این هنرها استفاده کردم و یک مجموعه‌ای در واقع برای خودم درست کردم که هم نقش برجسته بر روی دیوار کار می‌کنم و هم Furniture چوبی، ولی الان در واقع مهم‌ترین focus من روی کار بر روی لوازم چوبی است به خاطر اینکه می‌بینم که الان چقدر ‌لزوم استفاده مجدد از لوازم قدیمی احساس می‌شود.
 
ممنون و سپاسگزارم از توضیحات بسیار خوب شما. ممنون می‌شوم همچنین مختصری از شیوه و روند کارتان هم برای ما توضیح دهید.
من از اینجا باید برایتان بگویم که من این لوازم چوبی را که در واقع از طریق جاهایی که لوازم دست دوم دارند، دارم تهیه می‌کنم و یا دوستان در اختیارم می‌گذارند که برایشان ترمیمش کنم. اینها را در ابتدا یک تمیز کاری مفصل می‌کنم و با مواد اسیدی رنگ و ورنیشی که روی این Furniture هست در واقع برداشته می‌شود و به چوب خام می‌رسیم. بعد از اینکه به چوب خام رسیدیم و یک سمباده حسابی بر روی این مواد زده شد در واقع آن furniture قدیمی تبدیل به یک بچه کوچولو می‌شود‌. این نوزاد را حالا دوباره می‌خواهیم از اول تاتی تاتی بیاوریمش تا برسانیم به نوجوانی و جوانی و بعد با رنگهایی که اینجا به آن Stain گفته می‌شود و یک حالت جوهر رنگ دارد‌ این لوازم چوبی رنگ‌آمیزی می‌شود و در پایان 2 تا 3 Coat ورنیش رویش زده می‌شود برای اینکه از رطوبت و خط و خش در امان باشد و یک چیز نو می‌شود و در واقع ما به این صورت یک عضو جدیدی را به خانواده اضافه می‌کنیم‌.
 
بسیار عالی اگر موافق باشید برویم و با هم ویدئویی از کارهای قشنگ شما را تماشا کنیم‌.
برای ما توضیح دهید که آیا شما به تنهایی این پروسه‌ها را انجام می‌دهید و این کارها را می‌کنید یا اینکه نه مجموعه‌ای است که شما را در این زمینه یاری می‌کند؟
من در ابتدا که کار را شروع کردم خودم به تنهایی این کار را در واقع handle می‌کردم چه از حمل و نقل این لوازم و چه بالاخره پروسه کاری که روی این لوازم انجام می‌شود، اما چون در کنار این پروژه‌هایی که انجام می‌دادم پروژه رنگ‌آمیزی پله‌های چوبی را هم دارم یعنی عین همان لوازم چوبی هم پله‌های Brand new را و هم پله‌های قدیمی را رنگ برداری می‌کنم و دوباره رنگ می‌زنم، در آن زمینه چند تا همکار برای خودم دست و پا کرده‌ام چون کاری نیست که تنهایی بشود انجامش داد و در این صورت ما یک تیم هستیم در واقع که این کار را انجام می‌دهیم و حالا یک سری از کارها حالت Construction پیدا می‌کند‌ وقتی که وارد ساختمان می‌شویم و به پله‌ها می‌رسیم. اما در صورتی که فقط furniture باشد من هستم که این کارها را انجام می‌دهم و در نهایت چیزی اگر کارهای فنی مثل پیچ و میخ و اینجور چیزها داشته باشد که از یکی از دوستان و یا از همسرم کمک می‌گیرم.
 
بسیار عالی. پس برای ما توضیح بدهید که شما این کار را به عنوان سرگرمی یا هنر انجام می‌دهید یا نه اینکه این کار برای شما به اصطلاح منبع درآمدی است و به عنوان شغل به آن نگاه می‌کنید.
عرفانه جان حقیقتا وقتی من اولش این کار را شروع کردم‌ در واقع به عنوان چیزی که دوستش داشتم شروع کردم ولی کم‌کم دیدم که منبع درآمد خوبی هم برای من خواهد شد. و‌لی کاری را که می‌کنم واقعا با عشق انجام می‌دهم یعنی اصلا به این فکر نمی‌کنم که چقدر برای من پول برمی‌گرداند و چون با عشق انجام می‌دهم در نهایت آن بازدهی که باید بدهد خیلی عالی است و هر کسی که کارش را از من تحویل می‌گیرد واقعا آن انرژی مثبت را در آن می‌بیند و آن برای من مهمتر است و حالا هر چقدر که می‌خواهد به من برگرداند آن مهم نیست.
 
بسیار عالی ممنون و سپاسگزارم. آیا زمینه‌های هنری دیگری هم هست که شما در آن فعالیت داشته باشید؟
همانطور که خدمتتان عرض کردم چون کار دکوراسیون داخلی انجام می‌دادم و می‌دهم، خوب یک مجموعه‌ای از کارهاست که انجام می‌دهم یکی نقش برجسته روی دیوار است و کار حکاکی روی ورق‌های مس است که آن را هم می‌شود به صورت تابلوهای کوچک و هم می‌شود تابلوهای بزرگ بر روی دیوار انجام داد و آن نقش برجسته هم به هر حال تکنیک‌های مختلفی دارد که می‌شود در قسمت‌های مختلف خانه از آن استفاده کرد جاهایی که رطوبت دارد یا جاهایی که رطوبت ندارد و در کنارش هم گفتم کار پله را انجام می‌دهم و کار Furniture، این مجموعه کارهایی است که من انجام می‌دهم.
 
ممنونم. آیا کرونا تاثیری هم روی روند کاری شما داشته است‌؟
در مقوله کار دکوراسیون داخلی بله، یک مقداری کار را Slow و کم کرده است. به خاطر اینکه نمی‌شود خیلی وارد ساختمان شد و‌ کاری انجام داد، به خاطر اینکه ممکن است بیماری شیوع پیدا کند. اما جاهایی که تازه دارد ساختمان‌سازی می‌شود من می‌توانم بروم و برای پله‌ها کاری انجام دهم و رنگ‌آمیزی‌اش ‌کنم و خوب Furniture را هم که توی خانه خودم کار انجام می‌دهم. اتفاقا من فکر می‌کنم که کرونا یک جورهایی به من کمک هم کرده به خاطر اینکه دوستان فکر می‌کنند که الان توی این وضعیت اقتصادی بهتر است که لوازم قدیمی‌شان را نو بکنند و البته آنهایی که دوست دارند، تا اینکه بروند و یک جنس Brand new بگیرند‌. فکر می‌کنم از یک طرفی کرونا برای من اذیت کننده شد و از یک طرفی هم برای من سود داشت به خاطر اینکه این furniture برای من خیلی زیاد شد.
 
بسیار عالی. آیا برنامه خاصی برای ایام بعد از کرونا دارید؟
من برای بعد از کرونا همین روند را که دارم، پیش می‌روم، ولی خوب تبلیغاتم را دارم بیشتر می‌کنم به خاطر اینکه دوست دارم که این کار خیلی وسعت پیدا بکند و انشاالله بعد از کرونا من ‌دفتر کاری یا show room داشته باشم تا بتوانم این کارها را خیلی بیشتر ارائه بدهم و بیشتر در دید عموم باشد.
 
بسیار عالی صحبتی یا پیامی است که دوست داشته باشید که با مخاطبین ما در میان بگذارید؟
دو تا چیز هست که می‌خواهم به‌ دوستان خوبم بگویم. یکی اینکه من می‌خواهم بگویم که هر چیزی را که دوست دارند دنبالش بروند و از آن آرزویی که در دلشان هست نگذرند. من همیشه هنر را دوست داشته‌ام و اینکه به خاطر شرایطی که می‌دانیم همیشه در ایران پیش می‌آید، و آدم بدون اینکه بخواهد و دوست داشته باشد یک رشته دانشگاهی را انتخاب می‌کند، بالاخره درس را می‌خوانیم ولی آن آرزو‌ و آمالی که توی دل آدم است را اگر آدم دنبالش برود فکر می‌کنم که خیلی موفق‌تر باشد. ممکن است توی ایران هر کاری را که دلت بخواهد نتوانی بکنی ولی اینجا این فرصت برای من خدا را شکر پیش آمد که بتوانم آن چیزی را که دوست دارم دنبالش بروم.‌ در کنارش یک توصیه دیگر هم به دوستان دارم که سعی کنید که از چیزهایی که دارید دوباره استفاده‌اش کنید چون هم خاطره‌ای که از آن وسیله دارید برایتان زنده می‌شود و هم این‌ که یک صرفه‌جویی خوبی می‌توانید در مسائل اقتصادی بکنید، مخصوصا در این وضعیت کرونا. فکر می‌کنم این بهترین Option باشد که شما از لوازم قدیمی‌تان دوباره استفاده کنید و این کوچولوهای خوشگل را دست من بسپارید و من یک چیز خوشگل تحویلتان می‌دهم.
 
بسیار عالی ممنون و سپاسگزارم از توصیه‌های  بسیار خوب شما و همچنین از اینکه وقت گرانبهایتان را در اختیارما قرار دادید.
ممنون از شما عرفانه جان وتیم خیلی خوبتون.
 
خواهش می‌کنم، موفق باشید. شما را به خدای بزرگ می‌سپارم خدانگهدار.
خداحافظ.
مصاحبه با بهار بنی‌زمان‌لاری: چگونه می توان چوب و لوازم چوبی قدیمی را مثل روز اولش درآورد؟

دیگر مطالب مرتبط

Share this with: ارسال این مطلب به