Date: Thursday, December 3, 2020 - 21:45

مصاحبه با پرستار احمدرضا باکی: واکسن کرونا و تاثیرات آن در سیستم پزشکی کانادا چه بوده است؟

*اگر موافق باشید از واکسن برایمان بگویید و از ساختار واکسن و همچنین از عوارض آن ‌و این که آیا مردم ما این اطمینان را به این واکسن‌ها داشته باشند و آیا با خیال راحت به استقبال این پدیده بروند؟
دولت کانادا چیزی حدود 120% واکسن پیش خرید کرده است یعنی از تعداد جمعیتش بیشتر ‌و الان زمانی است که مردم و دولت حلاوت و شیرینی آن را حس کنند. اگر ما با حرف‌های غیر کارشناسی بیاییم و این را از بین ببریم این به نظر من اصلا عادلانه نیست. دولت کانادا یا آمریکا یا بقیه کشورها اینها را پیش خرید کرده‌اند یعنی پول زیادی ‌به ‌محقق‌ها ‌داده‌اند که اینها را در کمترین فرصت ممکن بسازند. من الان فقط می‌خواهم یک شمای بسیار کوچک درمورد سلول بگویم که چطور ویروس وارد آن می‌شود.
‌ما می‌توانیم در نظر بگیریم سلول ‌مثل شهر تورنتو است یک سری دیواره‌هایی دارد و از جایی نمی‌توانند بیایند وسطش. یک جایی است که خیلی برایشان مهم است و اسم آن را می‌گذاریم هسته یا Queen's Park جایی است که مثلا قوانین نوشته می‌شود، در آنجا کتاب قوانین دارند و dealهایی دارند که در یک‌Queen's Parkی قرار گرفته ولی خود Queen's Park هم حصارهایی دارد که کسی نتواند برود درون محوطه قانون‌گذاری انتاریو و ‌روی آن قانون‌ها تاثیر بگذارد. توی این شهر چیزهای دیگری هم وجود دارد مثلا میتوکندری هست که انرژی را برای سلول می‌سازد و Ribosome ‌هست که پروتئین‌ها را می‌سازد لیپوزوم و چیزهای زیادی است که الان بحث ما نیست چیزی که ما اینجا فقط می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم یک کارخانه است که به آن می‌گوییم Ribosome و ‌فرض کنید پروتئین می‌سازد و آن هسته یا آن‌Queen's Park که مرکز انتاریو است، درونش یک سری دستورالعمل وجود دارد که ما به آنها می‌گوییم DNA. این DNA اطلاعاتش آن تو است و نمی‌تواند بیرون بیاید و بنابراین به درد نمی‌خورد، وقتی می‌آید بیرون که یک سری RNA که به آنها messenger می‌گویند (پیغامبر‌) اینها را بیاورد توی شهر و توی تورنتو و به مردم بگوید. وقتی که DNA وجود نداشته باشد MRNA وجود نداشته باشد این بحث‌ها اصلا‌ وجود ندارد بنابراین ما هدف‌مان این است که نشان بدهیم که این واکسن با واکسن‌های قبلی چه فرقی دارد این MRNA که واکسن‌های جدید است مال دیروز نیست و شاید مال 30سال پیش بود ولی عملی نشده بود والان به دلیل اینکه دولت‌ها force گذاشتند روی شرکت‌های دارو‌سازی‌، آنها این تکنیک را اجرا کردند و فکرش برای دیروز یا اوایل سال 2020 نیست، شاید 20-30سال است که دارند روی آن فکر می‌کنند و تحقیق‌ می‌کنند ولی الان فعلا توسط دو تا کارخانه بزرگ فایزر و مدرنا‌ اجرا شده است و البته واکسن‌های دیگر هم هست که شرکت‌های دیگر می‌سازند مثل آکسفورد یا جانسون و اینها واکسن‌هایی است که ما همه با آنها آشنایی داریم و ویروس ضعیف شده یا کشته شده است که می‌فرستند داخل سلول. حالا این ویروس‌ها اصلا چطور می‌توانند بیایند و وارد انتاریو شوند؟ چون انتاریو حصار دارد و نمی‌تواند هر چیزی بیاید داخل سلول. اینها می‌آیند‌ و در واقع یک سری نقاب می‌زنند و یک سری پوشش برای خودشان درست می‌کنند و سلول را گول می‌زنند، موضوع قفل و کلید است، مثل این می‌ماند که وارد استان انتاریو می‌شوند و اینجا است که سلو‌لهای بدن یک سری سلول محافظ دارد که اینها آنتی بادی‌هایی می‌سازند و آنها را از بین‌ می‌برد‌.
‌دو تا چیز الان مد شده و در media می‌گویند. یکی اینکه MRNA این واکسن‌های جدید که از RNA جدا ساخته شده آیا باعث تغییر ژنتیکی می‌شود؟ آیا خطرناک است؟ آیا عوارضی دارد؟ و بحث جدیدی که آمده است این است که اینها تغیر شکل و موتاسیون می‌دهند بنابراین ممکن است به درد بخورد یا نخورد من اینجا لازم است بگویم که ویروس‌ها دو مدل هستند یک مدل آنها که RNA هستند و یک مدل آنها DNA هستند. RNAها فقط Copy و Paste می‌کنند و می‌روند داخل آن هسته یا Queen's Park و از روی DNA که آنجا وجود دارد کپی می‌کنند و می‌آورند بیرون. ما البته ویروسهای DNA هم داریم‌ مثل تبخال، مثل هپاتیت B مثل herpes zoster اینها هستند که ویروس‌های DNA هستند ولی چیزی که ما الان فعلا بحث آن را می‌کنیم ویروس‌های RNA هستند آنهایی که مثل سارس، ابولا، ویروس‌های هپاتیت C و همین بیماری covid19 ترکیبشان RNA است. من می‌خواهم بگویم به دلایلی که الان خدمتتان عرض می‌کنم، احتمال اینکه اینها بروند و تغییر‌‌‌ ژنتیکی یا ژنومی به شما بدهند صفر است.‌ یکی از دلایلی که اینجا وجود دارد این است که RNAها ‌یا به اصطلاح واکسن‌هایی که ساخته می‌شوند، مثلا شرکت فایزر ساخته است اینها یک تکه از RNA را جدا میکنند و نه همه آن را، آن شاخکش را با تزریق وارد سلول‌های ما می‌کنند و بعد اینها می‌روند، نمی‌روند در هسته یا Queen's Park، می‌روند در کارخانه Ribosome‌ها و به Ribosome‌ها می‌گویند مثل ما بساز و آن چیزهایی که بهشان دستور داده شده است به اصطلاح customize شده آنها را Ribosomeها می‌سازند و پخششان می‌کنند‌. یکی اینکه این RNA که تزریق می‌کنند عرض می‌کنم خودش نیست در واقع یک بخش کوچکی از آن است یک شاخک است که اینها آن را تزریق می‌کنند و مثل همین فایزر که می‌گوید در دمای 60- یا 70- درجه باید نگه داشت و یک کارخانه دیگر می‌گوید دمای زنجیره سرد را مثل دمای یخچال‌ها نگه‌دار. به این دلیلی که وقتی اینها می‌روند فقط چند ساعت زنده هستند و می‌روند توی بدن و توی آن سلول‌ها، می‌روند توی استان انتاریو، می‌روند توی کارخانه و می‌گویند اینها را بساز و بعد می‌میرند و از بین می‌روند و ساعتهای عمرشان بیشتر از این نیست. این که کسی بگوید من قرار است 40 سال دیگر زندگی کنم و این 40سال به تدریج اینها تغییر ژنتیکی به من بدهند همچین چیزی امکان ندارد چون اینها عمرشان فقط چند ساعت است و فقط تا وقتی زنده‌اند که کارشان را انجام دهند.
دوم اینکه جهش ژنتیکی ایجاد نمی‌کنند چون که اصلا تاثیری روی آن کتاب قانونی که در Queen's Park وجود دارد در DNA ایجاد نمی‌کنند. اینها فقط می‌توانند در بدن به Ribosomeها در کارخانه‌ها بگویند اینها را بساز و می‌سازد و آنها را می‌ریزد بیرون از سلول و برای اینکه DNA است که به RNA می‌گوید شما باید این ترکیب را داشته باشی و این ترکیب را بسازی و برعکس آن امکان‌پذیر نیست به دلیل اینکه اگر RNA بخواهد به DNA تفسیر برساند حتما یک سری واسطه می‌خواهد که در بحث الان ما جای صحبتش نیست. بنابراین 1-اینها وارد آن استان و وارد انتاریو می‌شوند ولی نمی‌روند در مرکز آن که Queen's Park است، می‌روند توی کارخانه و چیزی که به آنها توسط دانشمندان دستور داده شده است را می‌سازند و بعد هم از بین می‌روند و‌ چند ساعت بعد اصلا وجود ندارند. 2- هیچ تغییر ژنتیکی بوجود نمی‌آورند چون اصلا در آن مرکز نمی‌روند. 3- DNA از آنها تاثیر نمی‌گیرد اگر هم داخل بروند که نمی‌روند، RNA است که از DNA تاثیر می‌گیرد، چون اگر بخواهد برعکس شود یک سری واسطه می‌خواهد که الان اصلا اینجا جایی برای بحث علمی آن نیست و می‌خواهم بگویم اصلا همچین چیزی وجود ندارد. و مساله‌ای که هست اگر بخواهم طور دیگری مثال بزنم وقتی که ما ویروس‌ها را می‌فرستیم داخل سلول مثل این ‌است که من قورمه سبزی خیلی دوست دارم شما یک سری قورمه سبزی را می‌فرستی توی انتاریو بگویید اسمش این است ‌و هر کسی دوست دارد و وقتی آمد مثلا متوجه شوید این غذا مثلا ایرانی است و چه واکنشی نشان بدهید ولی برای این مدل جدید اینها می‌آیند و مواد لازم مثل سبزی، فلفل و چیزهایی که مال قورمه سبزی است ر ا می‌دهند به سلول و به راحتی به Ribosome می‌گویند خودت بساز و دیگه الان بدن دیگر بیشتر آمادگی دارد وقتی غذای آماده بهش می‌دهیم.
این واکسن را زیاد که می‌زنیم قائدتا ممکن است یک سری عوارضی داشته باشد. ولی من می‌خواهم بگویم عوارض آن از واکسن‌هایی که قبلا بود کمتر است‌. صرف اینکه ما یک دارو را مصرف نکنیم چون ممکن است 0.01 جامعه یا 0.001 ممکن است یک عارضه‌ای بدهند یا چون هنوز شناخته شده نیست پس هیچ کس نزند این کاملا اشتباه است‌. به نظر من دولتها سهم‌شان را انجام دهند و دیگر الان نوبت ما است که بتوانیم کار خودمان را انجام دهیم. در حدی نیستم که به همه بگویم باید بروید و واکسن بزنید ولی می‌توانم از همه خواهش کنم که به این دقایقی که من صحبت کردم دقت کنند و اگر صلاح می‌دانند بروند و واکسن بزنند.
مصاحبه با پرستار احمدرضا باکی: واکسن کرونا و کرونا و تاثیرات آن در سیستم پزشکی کانادا چه بوده است؟ قسمت ۲/۲

دیگر مطالب مرتبط

Share this with: ارسال این مطلب به