مدیر پروژه مثل برادر یا خواهر بزرگتر شما است
گفتگو ایران استار با مهندس افشین خدابنده
در یک روز سرد زمستانی از آن روزهایی که سرمای هوا ماندن در داخل ساختمان را مطبوع می‌سازد، گفتگویی با آقای مهندس افشین خدابنده از مهندسان با سابقه و با‌تجربه ایرانی-کانادایی داشتیم. او که در کارش بسیار حرفه‌ای است ما را با گرمی پذیرفت و اطلاعات خوبی را در زمینه کاری‌اش با ما در میان گذاشت که در ابتدای این مطلب از ایشان تشکر می‌کنیم.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
‌آقای مهندس، سوالی که برای بسیاری از مردم مطرح است تفاوت بین مهندس عادی و مهندس حرفه‌ای (Professional Engineer) است. اگر ممکن است این تفاوت را برایمان توضیح دهید.
با درود بر شما و خوانندگان شما، در کانادا ‌چیزی تحت عنوان مهندس عادی وجود ندارد. بنا بر قانون تنها کسانی که عضو سازمان نظام مهندسی انتاریو یا مشابه آن در سایر استان‌ها هستند مجاز به استفاده از عنوان "مهندس" هستند.

‌یعنی حتی کسانی که دارای تحصیلات دانشگاهی، مثلا تا مقطع دکتری، در زمینه مهندسی هستند نمی‌توانند از این عنوان استفاده کنند؟

لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

همینطور است. علت آنهم اهمیت خدمات مهندسی در امنیت جان و مال مردم است. یک مهندس حرفه‌ای در برابر مردم و جامعه مسئول است و اگرچه در مرحله اول موظف به حفظ منافع کارفرمای خود می‌باشد اما در عین حال وظیفه دارد از منافع جامعه حراست و از محیط زیست محافظت کند. در مواردی که موضوع امنیت و ایمنی جامعه مطرح است، یک مهندس موظف به دخالت و تذکر اشکالات است و این مطلب در کلیه موارد اعم از اینکه مهندس مسئولیت مستقیم داشته باشد یا نداشته باشد و یا حق‌الزحمه دریافت بکند یا نه، صادق است.‌

‌آیا واقعا کلیه مهندسان در این حدی که گفتید صلاحیت علمی و حرفه‌ای دارند؟

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
این دقیقا همان چیزی است که در سازمان نظام مهندسی به آن توجه می‌شود. کلیه متقاضیان باید ابتدا از آزمون صلاحیت علمی عبور کنند و در اغلب موارد مجبور به گذراندن دوره‌های تکمیلی آموزشی و گذراندن امتحانات علمی هستند. سپس سوابق عملی‌ و تجربی آنها با دقت و وسواس بررسی می‌شود و در صورت طی این مراحل باید در دو امتحان مشکل یکی در زمینه وظایف حقوقی و قانونی‌شان و دیگری در زمینه اخلاق حرفه‌ای شرکت کرده نمره قبولی بگیرند. علاوه بر همه اینها هر متقاضی قبل از اینکه به درجه مهندس حرفه‌ای یا Professional Engineer مفتخر شود، باید حداقل یکسال به عنوان کارآموز زیر نظر یک مهندس واجد شرایط کارورزی کند.

‌آیا کلیه کسانی که در صنعت ساخت و ساز فعالیت دارند چنین ارزیابی سختگیرانه‌ای را پشت سر گذاشته‌اند؟

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
خیر، متاسفانه برای انجام دادن کارهای اجرایی در زمینه ساخت و ساز، داشتن یا نداشتن مدرک حرفه‌ای تا حدودی اختیاری است و عملا هر کسی هر کاری را انجام می‌دهد. تا آنجا که من اطلاع دارم، بجز مهندسان، معماران یا آرشیتکت‌ها هم برای دریافت گواهینامه حرفه‌ای مراحل مشکل مشابهی را طی می‌کنند.

‌خوب، اگر استفاده از مهندس حرفه‌ای یا آرشیتکت حرفه‌ای در پروژه‌ها اجباری نیست، چرا مردم باید هزینه اضافی برای استخدام این متخصصان را متقبل شوند؟
بسیار سوال خوبی است و به من کمک می‌کند تا یکی دو نکته اساسی را تشریح کنم. نکته اول اینکه من به عنوان یک مهندس حرفه‌ای نه تنها مجبورم به کارفرمایم و وکیل او در دادگاه پاسخگو باشم بلکه آنچه برای ما مهندسان نگران‌کننده‌تر است، احضار شدن به کمیته انضباطی در سازمان نظام مهندسی و پاسخگویی است. در آنجا محاکمه‌کنندگان مهندس خاطی، خود از مهندسان با‌سابقه و با‌تجربه هستند و سخت‌گیری در آنجا به مراتب بیشتر از دادگاه عادی است. بنابراین یک مهندس حرفه‌ای همواره سعی می‌کند استانداردهای عالی فنی و حرفه‌ای را به کار گیرد‌ تا بعدا مواخذه نشود. از نظر مالی هم شاید باورتان نشود اما استخدام یک مهندس حرفه‌ای یا آرشیتکت حرفه‌ای به نفع شما است.

‌آقای مهندس بدون تعارف می‌گویم نکته اول در مورد صلاحیت فنی و حرفه‌ای مهندسان در ارتباط با کمیته انضباطی خودتان را قبول می‌کنم اما مورد دو‌م در زمینه صرفه‌جویی مالی برایم گنگ است.
شاید بهتر باشد با مثالی مطلب را روشن کنم. به عنوان مثال در آئین‌نامه ساختمانی ذکر شده که در خاک‌های عادی و زمین‌های متوسط، استفاده از فونداسیون ساده به ابعاد تعیین شده در آئین‌نامه مجاز است. در بسیاری‌ از موارد این مطلب صحیح است و اشکالی پیش نخواهد آمد اما گاهی به دلایل متعددی بخشی از خاک زیر فونداسیون ضعیف‌تر از حد قابل قبول است. کارفرمایی که بدون کمک یک مهندس یا آرشیتکت حرفه‌ای ساختمان می‌سازد، احتمالا با یک پیمانکار فونداسیون قرارداد می‌بندد که این پیمانکاران دارای افراد متبحر در زمینه‌های قالب‌بندی‌، آرماتور‌گذاری و بتن‌ریزی هستند و به صورت گروهی به محل پروژه مراجعه کرده ظرف یکی دو روز کار فونداسیون را تمام می‌کنند. در این فرایند ممکن است کسی متوجه بخش ضعیف خاک نشود و یا از ترس نیمه‌کاره ماندن کار و تاخیر نامطلوب از ذکر آن خودداری می‌کند. کار فونداسیون به خیر و خوشی انجام می‌شود، اسکلت چوبی روی آن برقرار و پشت فونداسیون خاکریزی می‌‌شود. اما بعد از وارد آمدن کامل کلیه بارها به فونداسیون که در انتهای کار پس از تکمیل سقف‌ها و دیوارها و نصب آشپزخانه و یخچال و غیره رخ می‌دهد، ترک دیوارها یا کج شدن کل ساختمان خود رانشان می‌دهد. به نظرم شما می‌توانید حدس بزنید هزینه تعمیر و اصلاح ساختمان در این مرحله چند برابر حق‌الزحمه مهندس است.
البته این تنها یک مثال از اتفاقاتی است که بر اثر سهل‌انگاری یا عجله یا نادانی پیش می‌آید و خسارات آن چند برابر حق‌الزحمه استخدام مهندس است. در احداث یک بنا ده‌ها نکته ریز وجود د‌ارد که عدم توجه به هر کدام از آنها باعث هزینه بیشتر و تاخیر در اتمام کارها می‌شود.

‌با ‌این مثالی که توضیح دادید، من که فکر نمی‌‌کنم جرات انجام پروژه ساختمانی را داشته باشم.
البته من چنین قصدی نداشتم. توصیه من استخدام یک مهندس یا آرشیتکت به عنوان مدیر پروژه است. خواهید دید منافع استفاده از یک مدیر پروژه متخصص و متعهد به ضوابط و اخلاق حرفه‌ای، بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که می‌پردازید.
اگر اجازه بدهید باز هم یک مثالی بزنم. مدیر پروژه مثل برادر یا خواهر بزرگتر شما است که وقتی برای اولین بار به استخر شنا رفتید همراه شما بود. ظاهرا کاری به شما نداشت و شما هر طور خواستید آب‌بازی کردید اما خیالتان راحت بود که خواهر یا برادر بزرگتر مواظب شما است. یک مدیر پروژه متخصص دارای پروانه اشتغال حرفه‌ای، مانع اجرای ساختمان مطابق سلیقه خودتان نیست بلکه به طور کلی صحت و دقت انجام کارها را زیر نظر دارد و در موارد مقتضی توصیه‌های مهمی به شما می‌کند که هر یک از آن توصیه‌ها از نظر مالی پُر ارزش‌تر از کل حق‌الزحمه‌ای است که دریافت می‌کند.‌

خیلی متشکرم از توضیحات بسیار عالی‌تان و فرصتی که به ما دادید.
من هم متقابلا متشکرم.
 

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

خوانندگان محترم، اگر سوالی در زمینه ساخت و ساز دارید و یا مایلید با مهندس خدابنده تماس بگیرید می‌توانید از طریق شماره تلفن 647.877.6971 و یا آدرس وب‌سایت SPS4U.CA با ایشان در ارتباط باشید.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, January 22, 2020 - 19:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به