بانک مرکزی خودش تعیین کننده زیان خودش و یا سود خودش است
بانک مرکزی کانادا که ماه گذشته برای اولین بار در تاریخ اعلان ضرر کرد، می‌گوید به دلیل کاهش قیمت خانه‌ها، نرخ بهره بانکی که خودش وضع کرده و نیز وضعیت اقتصادی بیلیون‌ها دلار دیگر ضرر خواهد داد.
از سوی دیگر "شرکت خانه و وام مسکن کانادا" (موسوم به سی‌ام‌اچ‌سی CMHC) که کار بیمه وام‌های مسکن را به عهده دارد می‌گوید، برخلاف نظر بانک‌های بزرگ و اقتصاددانان، احتمالا قیمت املاک در امسال کاهش زیادی نخواهد داشت.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
شرکت بیمه و وام مسکن کانادا وضعیت مسکن را اعلان کرد؛ بانک مرکزی ۸.۸ بیلیون دلار ضرر می‌کند!
معاون اقتصاددان ارشد شرکت سی‌ام‌اچ‌سی روز شنبه گفت: " حتی با وجود افزایش نرخ بهره، قیمت خانه در کانادا به دلیل کمبود مداوم خانه‌های جدید در کشور و محدودیت عرضه از یک سو و بالا بودن میزان تقاضا از سوی دیگر، احتمالا کاهش زیادی نخواهد داشت". این اظهارات جدید توسط "آلد آب آیورورث" اعلان شده که می‌گوید: "از آنجایی که تامین مسکن در بسیاری از مناطق کانادا همچنان به عنوان یک مشکل باقی مانده، و خریدارانی هم که برای اولین بار خانه می‌خرند برای ورود به بازار مسکن مشکل خواهند داشت، می‌توان گفت که قیمت‌ها نمی‌توانند بیشتر از این کاهش پیدا کنند؛ اگرچه نمی‌توانم بطور دقیق بگویم که از چه زمانی بازار دوباره به ثبات می‌رسد، اما کمبود عرضه خانه به این معنی است که قیمت‌ها نمی‌توانند افت محسوسی داشته باشند".
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

گزارشی که روز جمعه توسط "رویال لو پیج" منتشر شد و ایران استار نیز آن را پوشش داده، نشان می‌دهد که میانگین قیمت یک خانه در کانادا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ با ۲.۸ درصد کاهش، در مقایسه با پایان سال ۲۰۲۱، به ۷۵۷,۱۰۰ دلار رسیده است (که از پایان سال ۲۰۰۸ و در طول بحران مالی، این اولین کاهش قیمت نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد). البته قیمت‌ها هنوز هم بسیار بالاتر از قبل از شیوع کروناست. این در حالی است که بانک مرکزی کانادا تلاش کرده تا با افزایش نرخ بهره، برای هفت بار متوالی (از ۰.۲۵ درصد به ۴.۲۵ درصد)، از مارس ۲۰۲۲، تورم را کاهش دهد. به همین دلیل و بر اساس پیش‌بینی اقتصاددانان، انتظار می‌رود که در امسال ۲۰۲۳ یک رکود خفیف تا متوسط را پیش رو داشته باشیم و از سوی دیگر فشارهای سنگین مایحتاج مردم را به شدت ناراضی کرده است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
آلد می‌گوید که بانک مرکزی توانسته با این افزایش نرخ بهره، تورم را کنترل کرده و ثابت نگاه دارد و قاعدتا باید کارش تمام شده باشد. وی افزوده: "با گذشت زمان، همانطور که مردم وام‌های مسکن خود را مجددا تمدید می‌کنند، نرخ‌های بالاتری از بهره را اجبارا خواهند پذیرفت و مبلغی را نیز از خانه‌هایشان بیرون خواهند کشید تا قرض‌های این مدت خود را بپردازند، و این یعنی فرصت‌های کمتری برای خرج کردن یا پس‌انداز خواهند داشت". او گفت که بدهی خانوارها در کانادا در سطح نگران کننده‌ای قرار دارد و چالش ها فقط بر صاحبان خانه تأثیر نمی‌گذارد. او گفت: "اگر به دنبال مکان جدیدی برای اجاره هستید، اجاره بها بسیار بالا است، بنابراین فشار اکنون بر کل بازار اجاره نیز مستولی شده و در حال حاضر چالش‌های زیادی برای کل سیستم مسکن بوجود آمده است".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
زیان‌های نجومی بانک مرکزی
گزارش جدیدی از بانک مرکزی که توسط شرکت "هاووی" منتشر شده هشدار می‌دهد که ممکن است بانک مرکزی کانادا در نتیجه زیان‌های وارده با چالش مواجه شود. این گزارش تخمین می‌زند که مجموع زیان، طی دو تا سه سال آینده این بانک بین ۳.۶ تا ۸.۸ بیلیون دلار باشد. "ترور تومب" استاد اقتصاد در دانشگاه کلگری و یکی از نویسندگان این گزارش، گفت: "بسیاری از چیزهایی که اندازه این ضرر و زیان را تعیین می‌کند، به میزان نرخ بهره در دو تا سه سال آینده مربوط می‌شود که آن را هم خود بانک مرکزی تعیین می‌کند". بعبارت بهتر بانک مرکزی خودش تعیین کننده زیان خودش و یا سود خودش است.
در پاییز، بانک مرکزی کانادا اولین زیان خود را در تاریخ ۸۷ ساله‌ی خود ثبت کرد که بر اساس آن در سه ماهه سوم مبلغ ۵۲۲ میلیون دلار را از دست داد. بانک مرکزی در گزارش مالی خود اعلام کرد که درآمد حاصل از سود دارایی‌های این بانک، با نرخ سود سپرده‌های این بانک که در بحبوحه افزایش نرخ بهره رشد داشته، هماهنگی ندارد و انتظار می‌رود که با بالا رفتن نرخ بهره، این مشکل همچنان ادامه داشته باشد.
تومب گفت: "علاوه بر نرخ بهره بانکی، عامل دیگری که بر میزان این زیان‌ها تاثیرگذار خواهد بود، میزان بزرگی سپرده‌های مؤسسات مالی در بانک مرکزی است. همه اینها در حالی است که زیان‌ها بر توانایی بانک کانادا برای اجرای سیاست‌های پولی تاثیری نخواهد گذشت".
 
سود بانک مرکزی چه می‌شود؟
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

از نظر تاریخی، بانک مرکزی کانادا "همیشه" سودده بوده که سود خود را به دولت فدرال واگذار می‌کند. بر اساس این گزارش، این سود در کل تاریخ بانک تا آخر سال ۲۰۲۱، بالغ بر مبلغ ۱۶۰ بیلیون دلار می‌باشد. با این حال، تصمیمات و سیاست بانک مرکزی در طول دوران شیوع کرونا و اختصاص دادن دارایی‌های خود به عنوان بخشی از برنامه خرید اوراق قرضه دولتی، منجر به وضعیت نامساعد فعلی شده است. اکنون بانک مرکزی باید برای این خرید‌ها بهره پرداخت کند که با افزایش نرخ بهره میزان این پرداختی از سودی که از اوراق دولتی دریافت می‌کند بیشتر است که نتیجتا به ضرر بانک مرکزی می‌انجامد.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, January 15, 2023 - 07:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به