حدود ۳۱ درصد از مردم می‌گویند که حداقل سه بار در هفته، در شب از خواب بیدار می‌شوند
یک مطالعه علمی نشان داد که ۳۱ درصد از مردم می‌گویند که حداقل سه بار در هفته، در شب از خواب بیدار می‌شوند. این بی‌خوابی اگرچه رایج است، اما بسیاری از مردم نمی‌پرسند چرا از خواب بیدار می‌شوند. برخی از دلایل مربوط به اتفاق همان روزشان است مانند نوشیدن قهوه یا غذا خوردن در شب. اما بسیاری از موارد به‌دلیل مشکلات اساسی سلامتی‌ست.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

این مطلب بعلت زیاد بودن در دو بخش تقدیم شما می‌گردد

علمی؛ چه عواملی باعث بیدار شدن شما از خواب در نصفه شب می‌شود؟

  1. پُر بودن مثانه: این عامل بی‌خوابی تقریبا دو سوم بزرگسالان است. پُر بودن مثانه در حالت خفیف، ممکن است دو یا سه بار شما را از خواب بیدار کند، که برای رفع آن بهتر است قبل از خواب آب کمتری بنوشید. اما موارد شدید که شما را پنج تا شش بار در شب بیدار می‌کند، شب ادراری نامیده می‌شود، که هر چه سن بالاتر می‌رود شایع‌تر می‌شود. شب‌ادراری ممکن است نمایانگر مشکلات زمینه‌ای سلامتی مانند دیابت، عفونت دستگاه ادراری یا عوارض جانبی دارو باشد.
  2. اضطراب و استرس: اگر با اضطراب از خواب بیدار می‌شوید، تنها نیستید. این ترکیبی از زیست‌شناسی و روانشناسی است. هنگامی که افراد از خواب بیدار می‌شوند، بدن آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌کند، دو هورمون استرس که افراد را هوشیار می‌کند. از سوی دیگر استرس فشار خون شما را افزایش می‌دهد، ماهیچه‌ها را سفت می‌کند و ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد که این هم باعث بیداری شما می‌شود.
  3. تیروئید: دو مشکل تیروئید می‌تواند خواب را مختل کند: کم‌کاری و پُرکاری تیروئید. در کم‌کاری، زمانی که تیروئید به اندازه کافی هورمون ترشح نمی‌کند و در پُرکاری زمانی که هورمون‌های زیادی تولید می‌کند در واقع سطح هورمون‌ها نامتعادل می‌شود، بدن احساس بی‌قراری می‌کند و از خواب بیدار می‌شوید. لرزش، تنفس سریع و تعریق شبانه، برخی از نشانه‌های مشکل تیروئید است که باعث می‌شود در طول روز نیز احساس خستگی کنید.
  4. آرتروز: ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به آرتریت (آرتروز) مشکل خواب دارند. وقتی مفاصل متورم، تنش یا درد می‌گیرند، حتی در خواب، افراد در تمام شب راحت نمی‌مانند.
  5. زمان بیدار شدن: ساعتی که شب از خواب بیدار می‌شوید بیماری بدن شما را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی بین ساعت ۳:۰۰ صبح تا ۵:۰۰ صبح از خواب بیدار می‌شوند، در حالی که روده بزرگ افراد را بین ساعت ۵:۰۰ صبح تا ۷:۰۰ صبح بیدار می‌کند.
  6. خوردن در شب: خوردن غذاهای پُر کالری و چرب در اواخر شب می‌تواند باعث سوزش سر دل یا سوء هاضمه در طول شب شود. اینها می‌توانند شما را با احساس سوزش ناخوشایند در گلو یا حالت تهوع بیدار کنند. بهتر است فاصله میان غذاخوردن شما با خواب حداقل ۴ ساعت باشد.
  7. آسم: آسم باعث مشکلات خواب می‌شود، در عین حال بد خوابی نیز باعث حملات آسم بیشتر می‌شود. در نتیجه اگر از آسم بیدار شوید، آسم بیشتری هم خواهید گرفت و این چرخه ادامه خواهد داشت.
  8. قهوه و چای: کافئین و تئین برای سه تا پنج ساعت در سیستم بدن شما باقی می‌ماند. یعنی اگر حوالی ساعت ۱۰ شب به رختخواب می‌روید، نباید بعد از ساعت ۱۷:۰۰ بعدازظهر قهوه بنوشید، در برخی موارد حتی ظهر نیز می‌تواند شما را دچار مشکل کند.
  9. کلیه: بیماری کلیوی در واقع باعث دردهای مزمنی می‌شود که این درد فیزیکی و استرس ناشی از این وضعیت می‌تواند افراد را در شب بیدار کند. بیماران کلیوی به طور متوسط ۶.۵ ساعت در شب می‌خوابند.
  10. وزن زیاد: وقتی چربی در نزدیکی مجاری تنفسی ایجاد می‌شود، افراد برای نفس کشیدن دچار مشکل می‌شوند. این می‌تواند باعث خروپف و بیدار شدن شما در شب شود. از سوی دیگر کم و بد خوابی منجر به افزایش وزن می‌شود و یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند.
  11. ترش کردن معده: یا رفلاکس، زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری برمی‌گردد که می‌تواند خواب شما را مختل کند. دراز کشیدن به اسید معده اجازه می‌دهد تا در جهت معکوس به مری نفوذ کند. رفع این مشکل می‌تواند سوزش قلب را نیز از بین ببرد.
  12. تکنولوژی جدید: نور آبی منتشر شده از تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، رایانه‌ها، تلویزیون‌ها، سیستم‌های بازی و لامپ‌های ال‌ای‌دی حداقل ۳۰ دقیقه قبل از خواب، چرخه طبیعی خواب و بیداری شما را که ریتم شبانه‌روزی نامیده می‌شود، مختل می‌کند. چشم‌های ما به نور آبی حساس هستند و پس از دیدن آن نمی‌توانیم به خوبی بخوابیم.
  13. هورمون‌های نامتعادل: افزایش و کاهش سطح استروژن تأثیر قابل توجهی بر خواب دارد. پروژسترون، هورمونی که افراد را آرام می‌کند و در عین حال حاملگی را حفظ می‌کند، نیز همینطور است. قاعدگی، بارداری و یائسگی همگی این هورمون‌ها را مختل می‌کنند و در نتیجه خواب را مختل می‌کنند. مشکلات هورمونی باعث خواب بد هم برای زنان و هم برای مردان می‌شود.

این مقاله در دو قسمت زیر است:

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, October 23, 2022 - 08:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به