دکتر اکبری می‌گوید این یافته‌ها می‌تواند بعنوان ابزاری برای پیشگیری و درمان سرطان پستان در برخی خانواده‌ها کاربرد مهمی داشته باشد
گروهی از محققان به سرپرستی دکتر محمدرضا اکبری، دانشمند بیمارستان کالج زنان در تورنتو که محقق اصلی این پژوهش بوده، می‌گویند جهش ژنی جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند با سرطان پستان مرتبط باشد.
در مطالعه‌ای که این محققان در مجله آمریکایی "ژنتیک انسانی" منتشر کرده‌اند، آنها جهشی را در ژنی به نام "اتریپ" (ATRIP) شناسایی کردند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
کشف جهش ژنی جدیدی توسط دکتر محمدرضا اکبری، محقق ایرانی کانادایی که می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط باشد
دکتر اکبری می‌گوید: "این یافته‌ها روزی می‌تواند بعنوان ابزاری برای پیشگیری و درمان سرطان پستان در برخی خانواده‌ها کاربرد مهمی داشته باشد و می‌تواند به شناسایی و پیشگیری از سرطان در میان خانواده‌هایی که احتمال درگیری با آن را دارند کمک کند تا آنها بتوانند درمان مؤثرتری داشته باشند". این مطالعه به بررسی توالی ژنتیکی ۵۱۰ زن در لهستان مبتلا به سرطان پستان خانوادگی پرداخت و طی آن توانست جهش اتریپ را در دو زن شناسایی کند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

دو محقق دیگر از جمله "ژان ایو ماسون" از دانشگاه "لاوال" در شهر "کبک" و نیز "سزاری سیبولسکی" از دانشگاه پزشکی "پومرانین" در لهستان، در مرحله بعدی به بررسی داده‌های "دی‌ان‌ای" ۱۶,۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان در لهستان و ۱۵,۰۰۰ بیمار دیگر در بریتانیا پرداختند و با مشاهده این جهش در ۴۲ زن مبتلا به سرطان پستان در لهستان و ۱۳ زن در بریتانیا متوجه شدند که این کشف ارتباط بین جهش ژنی و امکان ابتلا به سرطان پستان را بطور کافی نشان می‌دهد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
اگرچه به نظر می‌رسد جهش اتریپ نسبت به سایر جهش‌های ژنی مانند "بی‌آر‌سی‌ای" ۱ و ۲ کمتر رایج است، اما محمدرضا می‌گوید که یافته‌ها نشان می‌دهند افراد مبتلا به این جهش نسبت به جمعیت عمومی، ۲ تا ۳ برابر شانس ابتلا به سرطان پستان بیشتری دارند. وی افزود: "من فکر می‌کنم در نهایت این ژن باید به لیست سایر ژن‌های مستعد ابتلا به سرطان پستان اضافه شود. این تحقیقات ادامه دارد و امیدوارم بتواند به درمان‌های مناسب‌تر و نتایج بهتری برای افراد مبتلا به سرطان پستان که دارای این جهش هستند منجر گردد".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
متخصصان دیگر چه می‌گویند؟
"یاسر ریاضالحسینی" استادیار گروه ژنتیک انسانی در دانشگاه "مک‌گیل" در شهر "مونترال" کانادا می‌گوید: "این یافته‌ها هنوز نیاز به تکرار و تایید با تحقیقات بیشتری، در میان جمعیت‌های وسیع‌تری دارند" و می‌افزاید: "پیشگیری کلید اصلی در زمینه سرطان و به ویژه در این مورد سرطان است. انواع مطالعات، راه‌ها یا ابزارها یا اطلاعات جدیدی را کشف می‌کنند که می‌توانند در استراتژی‌های پیشگیرانه مورد استفاده قرار گیرند".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

از سوی دیگر "ویلیام فولکز"، استاد دیگر دانشگاه مک‌گیل در بخش‌های پزشکی، انکولوژی و ژنتیک انسانی گفت: "تاکنون چندین جهش ژن سرطان سینه شناسایی شده‌اند که می‌توان از آنها برای غربالگری استفاده خوبی برد".

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Friday, March 31, 2023 - 17:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به